Liever online dan klassikaal leren

4

We willen ons blijven ontwikkelen, maar niet langer klassikaal. Dat blijkt uit een onderzoek van Markteffect.

Online leren en blended learning, een combinatie van online leren en contactonderwijs, winnen aan populariteit en zullen het klassikale leren op termijn verdringen. Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van GoodHabitz.

Leergedrag

Markteffect vroeg 1.012 Nederlanders naar hun leergedrag. Uit de reacties blijkt dat klassikaal leren qua populariteit een vrije val maakt. Ook het leren in de praktijk kent een lichte daling. “De uitkomsten uit dit onderzoek bevestigen ons vermoeden,” zegt Edgar de Beule, directeur van Markteffect. “Ook in de opleidingswereld verdringen digitale vormen van leren de traditionele vormen. Maar de snelheid waarmee de interesse in klassikale opleidingen afneemt, heeft ons enorm verbaasd.”

Online leren

Online leren boekt een flinke progressie, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten. Van de geënquêteerden leerde 23% in het verleden online. 37% vindt het op dit moment de meest prettige leermethode en volgens 50% heeft online leren de toekomst. Ook blended learning wint aan populariteit. Maarten Franken, directeur GoodHabitz: “De internationale doorbraak van online trainingen lijkt definitief ons land te hebben bereikt. Wij merkten natuurlijk al aan onze sterk stijgende omzet dat de interesse in online trainingen sterk aan het toenemen is.”

Eigen ontwikkeling belangrijk

Uit de cijfers van Markteffect blijkt ook dat de Nederlander zijn persoonlijke ontwikkeling hoog in het vaandel heeft staan. 80% vindt leren in het algemeen (zeer) belangrijk. Opmerkelijk: vooral intrinsieke motivaties liggen hieraan ten grondslag. Men wil vooral zijn vaardigheden ontwikkelen en kennis opdoen. De antwoorden ‘het is nodig om carrière te maken’ en ‘het is nodig voor mijn werk’ werden beduidend minder vaak genoemd.

Lees ook: ‘Bedrijven starten vaker eigen opleidingen

Bron: Markteffect

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. a van Kalsbeek op

    Jongens waar moet het heen, hoe kun je nu aan soft skils werken als je niet in een groep zit. Nee er zijn inderdaad dingen waarbij het niet uitmaakt, maar soft skills daar heb je (oog)contact bij nodig.

  2. W.H. van Eck op

    Een ander onderzoek wijst uit dat jongeren dat inderdaad prettig vinden, ouderen juist niet, en voor nogal wat vaardigheden is klassikaal juist goed, discussies, leren van een ander etc. etc.

  3. Tim Indencleef op

    @A van Kalsbeek; Toch geeft 77 procent van de respondenten in het onderzoek aan dat ze juist online trainingen willen gebruiken om aan hun vaardigheden (soft skills) te werken. De andere populaire onderwerpen waren management-trainingen, ICT/Office en communicatie.

    @WH van Eck: Als jongeren in de categorie t/m 45 jaar vallen ben ik het met je eens 😉
    Daarentegen kunnen online trainingen ook heel goed ingezet worden in combinatie met klassikale trajecten of als onderdeel van leren in de praktijk. Niet alles is te vervangen met online trainingen, maar vaak kan het wel een aanvulling zijn op een bestaand programma.

  4. Henk-Jan van Essen op

    Voor MKB-Nieuwsweek heb ik een online documentaire gemaakt, ‘De lessen van 25 jaar trainingsmarkt’: http://mkb-nieuwsweek.nl/reportages/bloggie_posts/de-lessen-van-25-jaar-trainingsmarkt/
    Daarin vertelt Boudewijn Overduin (Boertien Vergouwen Overduin) dat de publicatie van McCall, Lombardo en Eichinger duidelijk maakt dat jij en ik het meeste leren in de praktijk (70%), daarna van de baas of leidinggevende (20%) en het laatste beetje door boeken te lezen en training. Voor wie geen zin heeft om te Googlen: http://en.wikipedia.org/wiki/70/20/10_Model
    In de documentaire komen mensen aan het woord die sinds begin jaren 80 in trainingsland actief zijn en alleen bevestigen dit onderzoek en vertellen hoe zij daar mee omgaan. Ton Dijkzeul van GiTP bevestigt dat je soms gewoon een dag met mensen op moet trekken, omdat je het van ‘de interactie’ alleen niet kunt hebben.
    Los daarvan is iedereen het er over eens: klassikaal opleiden / trainen betekent in de praktijk ook veel ‘wachten tot je aan de beurt bent’.
    Ik nodig je uit om de documentaire eens te bekijken: http://mkb-nieuwsweek.nl/reportages/bloggie_posts/de-lessen-van-25-jaar-trainingsmarkt/