‘Lerarentekort noopt school tot examencursus’

0

Door het lerarentekort schakelen scholen steeds vaker een extern bureau in dat examentrainingen aan leerlingen komt geven. Dat meldden trainers en schoolbesturenkoepel VO-raad woensdag. Door een (tijdelijk) ontbrekende docent lopen scholieren een leerachterstand op, die vlak voor het eindexamen nog moet worden ingehaald.

,,Als bijvoorbeeld een docent wiskunde, scheikunde of natuurkunde in februari vertrekt, is er in het hele land echt geen nieuwe leraar meer te vinden. Wie ervoor geschikt is, heeft immers al een baan”, stelt Hans Huibregtse van cursusaanbieder Stichting Studiebegeleiding Leiden. Ook klassen die in eerdere jaren vaak van docent wisselden, kunnen achterstanden oplopen.

De VO-raad noemt een examencursus vanwege het lerarentekort ,,een noodgreep”. Een woordvoerder: ,,Het lerarentekort is een bekend probleem en zal de laatste jaren alleen maar groter worden. Het is de taak van school om dan vervanging te vinden. Zo’n cursus is natuurlijk beter dan helemaal geen onderwijs, al kun je je afvragen of je de stof leert of puur het examen zelf.”

Huibregtse: ,,Soms wordt er een leraar uit een lagere klas voor een examenklas gezet, maar die heeft niet altijd de juiste lesbevoegdheid. En alle ouders, ook van leerlingen uit lagere klassen, willen dat lessen zoveel mogelijk doorgaan”. Op ongeveer de helft van de circa 30 scholen waar de SSL een examencursus geeft, is dat vanwege het lerarentekort, schat hij.

Op de 100 scholen waar concurrent Lyceo examenkandidaten traint, speelt in 1 op de 3 gevallen het docententekort een rol, gokt initiatiefnemer Bram Masselink. ,,Maar vaker zijn scholen zich tegenwoordig heel bewust van hun eigen examenresultaten. Hun kwaliteit is veel transparanter, media publiceren ranglijsten, dus scholen willen goed scoren.”

Bovendien kan een leraar zich niet ‘klonen’, zegt Masselink. ,,Hij legt tijdens het schooljaar de stof uit, maar kan niet vlak voor de examens ook nog gaan oefenen met al die leerlingen.” Omdat ouders van nu steeds vaker fulltime werken, hebben zij geen tijd om hun kind te helpen en leggen ze die verantwoordelijkheid bij de school, aldus Masselink.

(c) ANP 2013, alle rechten voorbehouden

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.