Leraar laat zich ook zonder beurs bijscholen

0

De zogenoemde lerarenbeurs leidt er nauwelijks toe dat docenten zich sneller laten bijscholen.

Van elke tien beschikbaar gestelde beurzen wordt er slechts een gebruikt voor scholing die zonder beurs niet zou hebben plaatsgevonden. Dat meldt het Centraal Planbureau (CPB) in een rapport dat maandag is verschenen.

Leraren kunnen sinds 2008 een beurs aanvragen voor extra scholing. Dat kan een relatief korte cursus zijn, maar ook een volwaardige bachelor- of masteropleiding in het hoger onderwijs. Tot dusver hebben 14.000 leraren daarvan gebruik gemaakt. Zij kregen in totaal 54 miljoen euro.

Er waren meer aanvragen dan beschikbare beurzen. Het CPB heeft onderzocht of docenten van wie de aanvraag werd afgewezen, daardoor van deelname aan de gewenste opleiding hebben afgezien. Dat bleek in veruit de meeste gevallen niet zo te zijn.

Vooral leraren die een beurs voor een korte opleiding aan zich voorbij zagen gaan, volgden die cursus in de meeste gevallen uiteindelijk toch. Bij opleidingen langer dan een jaar is het effect van de lerarenbeurs groter. In die categorie werd een op de vijf toegekende beurzen gebruikt voor een opleiding die anders niet zou zijn gevolgd.

Volgens het CPB wordt de lerarenbeurs effectiever als die alleen wordt verstrekt voor langere opleidingen. Het adviesorgaan denkt dat het effect ook toeneemt als geen geld meer worden verstrekt voor opleidingen die al zijn begonnen. Dat was in de eerste aanvraagronde bij een op de vijf aanvragen het geval.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.