Je baas is je klant

0

Of je nu praat met je assistent, je manager of de directeur, je zult er vanuit moeten gaan dat iedereen je klant is en dus op dezelfde professionele wijze te woord gestaan moet worden.

Dit artikel begint met een anekdote van de trainer van een van de meest succesvolle zwemmers ooit: Michale Phelps. De trainer van Phelps werd gevraagd “Waarom zwemt Phelps in de training niet heel veel (langzame) baantjes, zoals de meeste andere zwemmers ook doen?” Bob Bowman, de trainer, antwoordde daarop: “We willen niet dat Phelps langzaam zwemt in wedstrijden, dus waarom zouden we daarop trainen?”

Auteur Jodi Glickman denkt hier vaak aan als haar gevraagd wordt wat het verschil is tussen communiceren met klanten en intern communiceren. Dat verschil is er niet volgens haar. Of je nu praat met je assistent, je manager of de directeur, je zult er vanuit moeten gaan dat iedereen je klant is en dus op dezelfde professionele wijze te woord gestaan moet worden.

Door je baas en je collega’s als klanten te behandelen bereik je twee belangrijke dingen:

  1. Je toont respect. Je behandelt iedereen op gelijke wijze
  2. Zoals in het geval van Michael Phelps, je traint je vaardigheden op het hoogste niveau. Op deze manier ben je het beste voorbereid op een gesprek met klanten.

Collega’s als klanten behandelen betekent dat je scherpe vragen stelt, dat je presentaties top zijn en dat je je afspraken nakomt.

Door binnen de eigen organisatie steeds weer klantgericht te acteren, wordt dit je natuurlijke gedrag. Dit betekent dat je steeds op hoog niveau presteert.

Dit artikel leverde aardig wat discussie op. Van “leuk artikel” tot “slavernij” en “de doodsteek voor creativiteit”. Lees het zelf op het blog van Harvard.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.