‘Een op drie krijgt beloofde opleiding niet’

4

Bijna een derde van de werknemers krijgt nooit de opleiding die hen is beloofd door de werkgever.

 

Ruim 15 procent geeft aan dat de beloofde opleidingen uiteindelijk interne, door collega’s verzorgde trainingen blijken te zijn. Dat blijkt uit onderzoek Springest.nl onder 508 respondenten.

Werknemers die een opleiding aangeboden krijgen, merken vaak dat het in werkelijkheid een hele klus is om deze ook daadwerkelijk te mogen volgen. Bijna een derde krijgt de beloofde opleiding niet en bij 7,5 procent lukt dat alleen na lang aandringen. Volgens Ruben Timmerman van Springest.nl zetten vooral startende professionals nu in op ontwikkeling en zijn ze bereid daarvoor een lager salaris te ontvangen. ‘ Jammer genoeg stuit een grote groep op flinke tegenslag wanneer zij merken dat ze de beloofde opleiding niet krijgen of dat het slechts om een interne opleiding gaat die een collega geeft. Met een startsalaris is het zelf betalen van een opleiding voor hen niet haalbaar.’

Verklaring

Volgens Timmerman is het een structureel fenomeen van de laatste jaren: ‘ Het gemak waarmee werkgevers direct snijden in de kosten van opleidingen is structureel. Ze beschouwen het als kosten, in plaats van als investering. Je hoort bedrijven zeggen dat ze niet willen bezuinigen op sales omdat dan de hele organisatie instort, maar bij opleidingen gebeurt hetzelfde alleen volgt het effect later. Als je na de crisis qua competenties achter ligt op je concurrenten, ben je het haasje.’

Contractueel vastleggen

Opleidingen of een opleidingsbudget worden vaak als secundaire arbeidsvoorwaarde besproken tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek. In de praktijk blijkt echter dat het lastig is om dit budget als werknemer daadwerkelijk in te zetten. Bij 45 procent van de Nederlandse werknemers is alles goed geregeld. Zij mogen binnen een bepaald budget zelf een relevante opleiding kiezen. ‘ Werknemers doen er goed aan om afspraken over opleidingen op te laten nemen in hun arbeidscontract. Dan staan deze zwart op wit en voorkom je onduidelijkheden als je eenmaal aan het werk gaat.’

Ander perspectief

Een andere tip zou kunnen zijn om de andere kant van het verhaal te laten zien: ‘ Overtuig de baas op inhoudelijke gronden. Zeg niet dat die opleiding belangrijk is voor jouw ontwikkeling, maar dat het groeiperspectief van het bedrijf onder druk staat wanneer jullie niet meegaan in de trend van internetmarketing. Laat zien waarom jouw opleiding goed is voor de groei van het bedrijf; geen baas zal iets op groei tegen hebben.’

Nog steeds interesse

Uit de resultaten valt verder op dat werknemers nog steeds interesse hebben om een opleiding te volgen. Veertig procent wil één keer per jaar een opleiding volgen, en nog eens veertig procent het liefst vaker dan één keer per jaar. De daadwerkelijke gevolgde opleidingen steken daar trouwens schril bij af. ‘ Enkele jaren geleden was het nog ‘ normaal’ om een opleiding per jaar te volgen, nu zie je dat het steeds meer wordt uitgesteld. Zeggen werkgevers dat het budget van 2012 pas in 2013 mag worden uitgegeven bijvoorbeeld, zodat je eigenlijk maar twee keer de helft krijgt.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Een opleiding is leuk maar er gaat niets boven de praktijkervaring dat niemand erop zit te wachten.

  2. Leadership Management Arjan v h Ende op

    Ontwikkeling van medewerkers een kostenpost ?? het tegendeel is waar, sterker nog, omonstotelijk bewezen. vele klanten van Leadership Management hebben al mogen ervaren wat de enorme meerwaarde is voor organisaties om hun medewerkers te ontwikkelen. Juist het ontwikkelen van medewerkers levert geld op en rendeert, niet alleen op korte termijn maar juist ook op langere termijn.

    De vraag is wel: Waarin wil je je medewerkers ontwikkelen? vakkennis? dat is strikt noodzakelijk.

    een leuke cursus om “weer even opgefrist te worden”? dat is wellicht wel een kostenpost.

    Medewerkers op keyfuncties ontwikkelen in Persoonlijk Leiderschap, in een daadkrachtige doelgerichte mindset waardoor een winnaarsmentaliteit ontstaat? dat verdient zich vele, vele malen terug.

    Werkgevers, HR managers, het opleiden en ontwikkelen van medewerkers is een sterk onderschatte motivatiebron. maak gebruik van het potentieel dat je medewerkers hebben. Maak duidelijke afspraken over opleidingsmogelijkheden en veranker dit in je organisatie.

    Een organisatie die investeert in haar mensen bouwt aan een positief bedrijfsimago waar mensen graag met inzet en motivatie hun capaciteiten willen inzetten om de bedrijfsdoelen te halen.

    Cree?r met elkaar ook op dit gebied win-win situaties.

    en bovenal: kom je afspraken als werkgever gewoon na. dat mag je vragen van je medewerkers maar geef daarin zelf ook het goede voorbeeld.

    Wilt u ?cht verder komen met uw mensen en uw bedrijf? neem voor een interessant ori?ntatiegesprek contact op met

    Leadership Management Arjan van het Ende tel. 06-1085 3216

  3. Goedkopecursus - Cobus op

    Interessant onderzoek en bijzondere conclusie. Je zou verwachten dat werkgevers in verband met de vergrijzing juist zouden investeren in het opleidingen van het jonge personeel. Volgens mij is opleiden eerder noodzaak dan luxe. Concentreer je op de inkoop van de opleiding en bespaar op die manier geld. Niet door simpelweg minder op te leiden.

  4. KommaCoaching op

    Investeren in persoonlijke ontwikkeling (dat is niet hetelfde als opleiding) is altijd waardevol.
    Daar groeien niet alleen de mensen van, maar ook de organisatie. Vandaar ook: het is een investering. En die verdient zich dubbel en dwars terug, al is dat moeilijk meetbaar te maken.