4 trends die leren op het werk beïnvloeden

1

Toegang tot internet wordt door velen als een grondrecht beschouwd. En de smartphone wordt door vooral jongere generaties medewerkers nimmer uit het oog verloren. Technologie heeft niet alleen de wijze waarop we informatie consumeren gewijzigd. Het bepaalt ook hoe we leren. Organisaties moeten rekening houden met de volgende 4 trends op het gebied van opleiding.

1. Silos worden afgebroken door social media
De nieuwste generaties medewerkers worden vaak omschreven als ‘samenwerkers’. Bij vorige generaties wordt gesproken over ‘cowboys’. Die zijn medewerkers die graag alleen werken en zich prettig voelen bij een hiërarchische manier van leidinggeven.

De samenwerkers zijn opgegroeid met internet. Ze zijn gewend aan gedachten en meningen van anderen en werken daardoor op natuurlijke wijze samen. Met betrekking tot leren is dat niet anders. De nieuwste generatie op de werkvloer wil tips en adviezen van collega’s crowdsourcen. Sociale communicatie-middelen zorgen voor het verdwijnen van silo’s en hiërarchische structuren.

2. Collectieve kennisdeling
Met het populairder worden van sociale communicatie-middelen delen medewerkers steeds makkelijker hun kennis Er verschijnen nu instructievideo’s op YouTube, how to lijstjes op Pinterest en experthandleidingen op blogs.

Mensen wennen daardoor steeds meer aan online leren door gebruik te maken van de collectieve intelligentie. Werkgevers zouden dit leren via crowdsourcing moeten omarmen volgens consultant Avi Singer. Collectieve kennis kan bijvoorbeeld ingezet worden voor het sneller inwerken van nieuwe medewerkers.

3. Virtuele face-to-face interactie
Door onderzoeken op de werkvloer met behulp van draagbare technologie hebben onderzoekers ontdekt dat face-to-face interactie stress reduceert en de productiviteit verbetert. Het praatje bij het koffiezetapparaat en gezamenlijk lunchen zijn dus zeer belangrijk.

Omdat face-to-face contact zo belangrijk is voor het welbevinden en de productiviteit van medewerkers moet het ook een rol spelen bij scholing, ook als dat (veelal) online plaatsvindt.
De oplossing: Face-to-face interactie door middel van video chat. Het gebruik van video-chat op de werkvloer stijgt sterk, mede door de opkomst van de smartphone.

4. Opslag in de cloud
Steeds meer organisaties slaan hun gegevens op in de cloud. Dit biedt veel meer mogelijkheden voor kennismanagement. Medewerkers en managers kunnen veel sneller documenten terugvinden. Ze hoeven daarvoor geen collega’s meer lastig te vallen en kunnen autonoom hun functie vervullen.
Internet is steeds meer een basisbehoefte voor mensen. Het beïnvloed alle aspecten van leren. Van het uitvoeren van routinetaken tot de mogelijkheid om op afstand met anderen te communiceren.

Bron: Mashable

Lees meer Mediascan

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Bart Hufen op

    Ik mis als trend nog wel ‘apps’ gebruiken als vervanging voor bestaande software systemen. Met name in de creatieve sector – waarin ik werk – wordt steeds meer gebruik gemaakt van zaken als Basecamp HQ, Slack, Wunderlist en ga maar door. Ook zie ik zelf gamification als een megatrend in het opleiden en ontwikkelen van medewerkers, daar zijn wij toevallig ook in gespecialiseerd ;-).