Zo tackel je onethisch gedrag op de werkvloer

2

Onethisch gedrag op de werkvloer kost jaarlijks miljoenen. Diefstal, fraude en corruptie wil je daarom zoveel mogelijk voorkomen. Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers er niet vandoor gaan met het geld van de organisatie?

Als werknemers zich immoreel gedragen, kost dit niet alleen geld. Als fraude of verduistering vaker voorkomt, kan dit leiden tot een gebrek aan vertrouwen en negatieve sociale normen. Dit kan zorgen voor een sneeuwbaleffect waardoor onethisch gedrag verergert.

Straffen alleen blijkt geen goede maatregel, stellen psychologen uit de VS en Israël. Organisaties en beleidsmakers kunnen beter psychologie gebruiken om te voorkomen dat werknemers zich verkeerd gedragen.

De psychologen bedachten de methode ReViSe: Reminding, Visibility, Self-engagement. Het volgen van deze drie stappen zou medewerkers zover moeten krijgen dat ze niet meer de behoefte hebben om de boel te bedonderen.

Reminding: vergroot het bewustzijn van moreel gedrag, waardoor men oneerlijkheid minder makkelijk rechtvaardigt.
Visibility: door minder anonimiteit en meer onderlinge monitoring krijgen mensen minder de neiging zich slecht te gedragen.
Self-engagement: motiveert om een positief zelfbeeld te behouden en zorgt dat medewerkers het belangrijk vinden om moreel te handelen.

Mensen herinneren aan hun eigen gedrag is volgens de onderzoekers effectiever en goedkoper dan strenge controles of straffen.

Bron: psychologicalscience.org

Lees ook: ‘Arbeidsmarktfit’ staat centraal in nieuwe cao ING en Wet Huis voor Klokkenluiders: stel interne meldregeling op

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Vaak zijn medewerkers zich niet bewust van wat goed en slecht is, ook omdat iedereen andere normen en waarden hanteert. Soms zelfs afhankelijk van de context. We hebben in 2012 een game ontwikkeld om de gedragscode van Ziggo tussen de oren van medewerkers te krijgen. Onder het mom van het superheldenspel konden medewerkers hun kennis en gedrag testen door vragen te beantwoorden over 'wat is normaal' binnen het bedrijf. Uiteindelijk groeide je als speler uit van 'held op sokken' tot superheld door het geven van de juiste antwoorden. Je kon ook collega's uitdagen in korte kennisbattles. Mensen komen er dan snel achter dat wenselijk gedrag niet altijd zo eenvoudig is… ;-). Zelf geloof ik dat het gevoel dat er een 'camera' hangt voor heel ander gedrag zorgt dan als die camera er niet hangt…

  2. Willem van Es MSc. op

    Hoe vaak ben ik tegengekomen dat niet alleen het personeel een loopje neemt met integriteit. Wanneer de normen in een organisatie niet worden gehandhaafd is er vaak wat mis met de bedrijfscultuur (dus eerder een sociologisch probleem dan een psychologische). Deze cultuur wordt vaak gemaakt vanaf de top van een organisatie.

    Wil je een integere organisatie dan moet deze vanaf de bovenste trede van de trap worden schoon geveegd. Van onder naar boven werkt over het algemeen niet best.