‘Zes op tien werknemers wil vooral respect’

3

Het tonen van respect (61 procent) en geven van schouderklopjes voor verricht werk (49 procent) zijn de belangrijkste factoren voor een aangenaam werkklimaat.

Dat blijkt uit wereldwijd online onderzoek van Regus onder 17.000 managers in 80 landen.

Volgens Eduard Schaepman, algemeen directeur van Regus Nederland, is dit voor bedrijven goed om te weten. ‘Tijdens de zomervakantie hebben veel werknemers de tijd gehad om na te denken over de voor- en nadelen van hun werk. Velen onder hen overwegen dan ook om na de vakantie hun baan op te zeggen. Met een beetje respect en waardering kunnen werkgevers dit jobhoppen tegen gaan.’

Resultaten onderzoek

Regus vroeg de managers wat volgens hen de belangrijkste factoren waren voor het bevorderen van een positieve werksfeer. Respect van collega’s is wereldwijd de belangrijkste tevredenheidsfactor.

Belangrijkste factoren voor werktevredenheid in Nederland:

  1. Respect tonen, ook ten opzichte van junior medewerkers (59 procent)
  2. De successen van collega’s actief prijzen (46 procent)
  3. Het aanmoedigen dat kennis en vaardigheden worden gedeeld onder het personeel (44 procent)
  4. Anderen een mondeling compliment geven voor hun werk (35 procent)

Wat is respect?

Volgens Schaepman betekent respect onder meer dat werknemers en werkgever de afspraken die ze maken ook nakomen. ‘En mocht dat onverhoopt niet lukken, communiceer daar dan over. Daarnaast vind ik dat je moet handelen binnen de normen en waarden die gelden binnen je organisatie. Maak daarover afspraken en houd je daaraan. Bij Regus kan het er soms flink aan toe gaan, maar aan het einde van de dag hebben we elkaar altijd weer opgezocht. Niemand gaat met een vervelend gevoel de deur uit.’

Respect voor elkaars agenda

Iets anders is volgens Schaepman dat je respect hebt voor elkaars agenda: ‘Zorg dat je op tijd bent, dat je de stukken gelezen hebt en aandacht hebt voor elkaar. Ergens onvoorbereid aankomen en vervolgens met je telefoon gaan spelen, schaar ik niet onder respect. Denk dus zorgvuldig na over het efficiënte tijdsgebruik van de ander.’

Hoe dit te bereiken?

Dit verhaal lezende, zal iedereen het er wel mee eens zijn. Toch gebeurt het in de praktijk niet altijd. Hoe bereik je nou een respectvolle organisatie? Volgens Schaepman is er één kernwoord: voorbeeldgedrag. ‘Iets kan alleen veranderen als de baas het goede voorbeeld geeft. Werknemers kopiëren zijn gedrag, dus als de CEO niet respectvol is, zal de rest het ook niet worden. Pas wanneer de hele directie het goede gedrag voordoet, zal de rest volgen.’
Daaruit volgt volgens Schaepman ook dat de directeur eigenlijk mee zou moeten doen met elke training die het personeel volgt: ‘Alleen dan kan hij zien of zijn beleid aansluit bij de trainingen die hij geeft. Bovendien is de kans kleiner dat veranderingen stuklopen omdat van boven ander gedrag te zien is.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Jolanda Gerbecks op

    Kunnen we een jaarlijkse publieke prijs uitreiken aan de CEO’s en directeuren die op basis van deze criteria functioneren in hun bedrijf? De bedrijven die hier al rijp voor zijn kunnen contact met mij opnemen. De directeuren en CEO’s die deze stap reeds durven te zetten doe ik gratis trainen en coachen!

  2. Er zit ??n kleine valkuil in dit verhaal: “moet handelen binnen de normen en waarden die gelden binnen je organisatie” – Maar al te vaak zijn die er totaal niet of hebben in ieder geval niets met normale intermenselijke normen en waarden te maken.
    Veel organisaties hebben daar ook geen boodschap aan – er moet (grof) geld verdiend worden voor de aandeelhouders en andere “witte boordencriminelen” in het bestuur.

  3. Anne-Lies van Overbeek / www.getorganized.nl op

    Wij als Get Organized Company zijn onder de indruk van dit wereldwijd online onderzoek van Regus onder 17.000 managers in 80 landen!
    Al 20 jaar ervaren wij ook dat werknemers respect en schouderklopjes de belangrijkste factoren vinden voor een aangenaam werkklimaat.
    Het voorbeeldgedrag van CEO?s wordt nog steeds onderschat maar is het belangrijkste tool om een respectvolle organisatie te bereiken.
    Vanwege de voorbeeldfunctie starten wij graag onze Get Organized Training? op directieniveau maar jammerlijk genoeg is dit niet altijd mogelijk.
    Wij ervaren dat, als het goede voorbeeld gegeven wordt waar waardering uit voortvloeit, mensen bevlogen kunnen werken.
    Het goede voorbeeld geven kost geen geld, geen verlies van tijd dus waarom zou je het dan niet doen. Wonderen bestaan!