Werknemers ontevreden over klimaatbeheersing op kantoor

0

Werknemers zijn in hun werk het meest ontevreden over de klimaatbeheersing. Meer dan de helft zegt dat dit beter moet.

Daarna komen de sanitaire voorzieningen. Dat blijkt uit onderzoek van Integron naar de facilitaire dienstverlening binnen bedrijven en organisaties.

Maar liefst 54 procent van de werknemers is ontevreden over het klimaat op kantoor en zegt dat dit beter moet. Directeur Stepan van Gelder van Integron: ‘Het meest belangrijk zijn de dingen op microniveau: alles wat vlak rond het bureau gebeurt. Je hebt het dan over de stoel, de tafel, de computer, en dus ook het klimaat. Een stoel is nog wel makkelijk in hoogte aan te passen, maar bij het klimaat is dat vaak een stuk lastiger.’

Het meest klagen werknemers over een wisselende, een te hoge of een te lage temperatuur. ‘Wat mensen het meest frustreert is dat ze er geen invloed op uit kunnen oefenen. Maar liefst 75 procent stoort zich daaraan. Het is ook wel heel lastig hoor. Soms heb je panden met verschillende verdiepingen, een wisselende hoeveelheid mensen op een afdeling, een zon- en een schaduwkant van een gebouw, enzovoort. Hoe meer variabelen, hoe meer gezeur.’

Eén van de belangrijkste verwachtingen van mensen is volgens Van Gelder dat ze lekker kunnen werken: ‘En naast de sfeer op een afdeling, hoort daar ook bij hoe de omgeving aanvoelt. Overigens is dat ook een kwestie van perceptie. We hebben wel eens placebo-temperatuurknopjes aangebracht (knopjes die het dus niet deden), en daardoor steeg de tevredenheid meteen.’

Sanitair

Ook over het sanitair is men niet onverdeeld positief. 48 procent vindt dat dat schoner moet. ‘Een paar jaar geleden was dat nog zeventig procent, dus het wordt beter. Ook schoonheid is relatief, je relateert het aan je eigen werkomgeving waardoor het niet schoon genoeg kan zijn.’

HR minst populair

Volgens Van Gelder worden mensen tevredener over zaken wanneer ze er minder verstand van hebben. ‘Kijk maar naar de afdeling legal, daar is iedereen altijd tevreden over, omdat niemand verstand heeft van wetten. Ook over kopieermachines zijn mensen tevreden, want om die zelf uit elkaar te halen, is best pittig. Maar over het klimaat en het sanitair zijn mensen minder tevreden, om de simpele reden dat iedereen er verstand van heeft. Dat is ook de reden dat HR de minst populaire afdeling van het bedrijf is: wie heeft er geen verstand van mensen?’

Schoonmakers afknijpen

Volgens Van Gelder is het een trend binnen de facilitaire dienstverlening om tegen nog minder kosten, nog meer te willen bereiken. ‘De facilitaire dienstverlening moet ondersteunend zijn aan het primaire proces, zeggen we altijd, maar dat is een grote ambitie als je bedenkt dat het niks mag kosten. Bovendien zijn de meeste kosten niet te besparen door het schoonmaakbedrijf weer eens af te knijpen, maar door slimmer te gaan werken. Veel bedrijven zitten in veel te grote panden, daar zijn de echte bezuinigingen te behalen!’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.