Werknemers krijgen teveel informatie binnen

2

10 procent van de werknemers is niet gelukkig op het werk vanwege een informatie-overload. Dat aantal zal toenemen omdat de informatie ook alleen maar meer wordt.

Dat blijkt uit onderzoek van Mindjet dat hier oplossingen voor verkoopt.

Nederlanders verdrinken in de hoeveelheid informatie die ze krijgen voorgeschoteld, zegt Hilary de Rover van Mindjet. ‘Je ziet dat er vanaf de jaren veertig een enorme toename van de hoeveelheid informatie is geweest. En sinds de komst van het internet is de hoeveelheid zelfs explosief gestegen. En steeds opnieuw komt er weer een nieuwe laag bij: internet, e-mail, intranet, sociale media. En elke keer bedenkt de ict-afdeling weer iets nieuws om het beter te managen. En met smartphones is het thuis ook nog allemaal beschikbaar.’

Multitasken

Daarbij komt, volgens De Rover, dat bedrijven steeds meer werk met minder mensen willen doen: ‘Dat betekent dat de hoeveelheid informatie op individuen dus nog verder toeneemt. Er wordt dan heel makkelijk gezegd dat je moet multitasken, en dat kan tot op zekere hoogte ook wel, maar mensen gaan toch steekjes laten vallen. Onze hersenen zijn er gewoon niet op ingericht. Je moet dus nadenken over hoe je daar het beste mee om kunt gaan.’

Meerdere bronnen

Het onderzoek toont aan dat Nederlandse werknemers deze stroom moeilijk te beheren vinden. Dat komt met name omdat de informatie afkomstig is van meerdere bronnen. Dit alles heeft een negatieve invloed op de bedrijfsresultaten en werknemerstevredenheid. Meer dan de helft (57 procent) van de werknemers geeft aan dat de hoeveelheid informatie hun werk negatief beïnvloedt.

Kost geld

Aan het zoeken naar informatie die mensen hebben gezien maar niet kunnen vinden, besteedt de gemiddelde werknemer meer dan 25 minuten per dag, het equivalent van meer dan twee werkweken per jaar. Dit kost bedrijven 1853 euro per jaar voor een gemiddelde werknemer.

Oplossingen

Oplossingen kunnen volgens De Rover gevonden worden in beter communiceren, meer personeel aantrekken en de beschikbaarheid van informatie vergroten (zodat niet zo lang gezocht hoeft te worden). Maar de echte oplossing ligt in het visualiseren van informatie. ‘Mindmappen is daar een voorbeeld van. Door anders met de informatie om te gaan, wordt het inzichtelijker en beter hanteerbaar. Je kunt makkelijker prioriteiten stellen, de status van projecten beheren, erover communiceren, enzovoort. We zijn gewend om lineair te denken, maar bij grote hoeveelheden informatie is visualisatie veel handiger.’

Neurobioloog Mo Costandi legt uit dat visualiseren van informatie helpt om het grotere plaatje te zien en relaties beter te begrijpen: ‘Maar de manier waarop we werken stelt ons meestal niet in staat dit te doen. Hierdoor voelen we ons overbelast en worstelen we om informatie te begrijpen en verwerken. We zullen in de toekomst steeds meer informatie ontvangen van meer bronnen en daarom dienen we beter te worden in het beheren ervan. Technologie kan daarbij helpen, als het wordt gebruikt op de juiste manier.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

2 reacties

  1. Vlasta de Groot-Piskora op

    Dat we veel informatie ontvangen is prima. Waar ik problemen mee heb is de overdaad aan herhaling van dezelfde informatie via de verschillende kanalen.

  2. Gerard Molenkamp op

    De info-overload neemt alleen maar toe en meer personeel komt er niet bij, dus dat zijn schijnoplossingen. Mindmappen heeft alleen maar zin wanneer je de onuitputtelijke hoeveelheid informatie kunt filteren. Een krachtig filter bestaat uit je kerntaken in combinatie met de Eisenhower matrix: past informatie wel in 1 van je kerntaken, dan laat je het toe en bepaal je de prioriteit. Past het in geen van je kerntaken, dan laat je het voor wat het is en besteed je er geen tijd aan

    Gerard Molenkamp
    efficiency trainer
    missing-link.nl