Vier zaken die werknemers nodig hebben van leiders

0

Medewerkers moeten professioneel én persoonlijk groeien

In dit artikel wordt een voorbeeld van een transformationele leiderschapsstijl gegeven. Het is een overtuigende case omdat deze stijl van leidinggeven werd toegepast op een organisatie in deplorabele staat. De omzet van de organisatie verdubbelde binnen twee jaar.
De traditionele of transactionele leider zegt “Ik ben de leider, jij de volger. Jij wilt geld, ik wil je arbeid. Laten we ruilen”. De transformationele leider legt veel meer verantwoordelijkheid bij de individuele werknemer. Deze leider daagt werknemers uit te groeien. Niet alleen professioneel, ook persoonlijk.

De transformationele leider herkent vier menselijke behoeften waaraan voldaan moet worden:

  1. De behoefte om lief te hebben en geliefd te zijn: iedereen is gebaat bij oprechte aandacht
  2. De behoefte om te groeien: stilstand is achteruitgang.
  3. De behoefte om bij te dragen: als je als medewerker het gevoel hebt niet voldoende bij te dragen, knaagt dat (onbewust) aan je. Een significante bijdrage zorgt voor innerlijke rust en voldoening.
  4. De behoefte aan betekenis: we willen graag onderdeel zijn van een groter geheel. Betrokken zijn bij het behalen van doelen. Doelen en het gevoel ergens bij te horen geven ons leven betekenis.

Natuurlijk is het niet makkelijk aan deze behoeften te voldoen. Maar medewerkers moeten wel het gevoel hebben dat daar dagelijks aan gewerkt wordt. Een medewerker aan wiens behoeften wordt voldaan stijgt boven zichzelf uit.

Het gehele artikel is te vinden op Harvard Business Review

Meer Mediascan »

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer