‘Succesvolle leiders mogen zich gedragen als een hork’

0

Nog even over die gekke Trump. Want nu hij hoogstwaarschijnlijk de GOP-kandidaat wordt bij de Amerikaanse presidentsverkiezingen, is het toch aardig om nog eens te kijken naar zijn stijl van leiderschap.

Op Fortune verscheen een artikel waarin zijn stijl zeer kritisch beschouwd werd. De kop van dat artikel luidt, vrij vertaald: ‘Een winnaar mag zich weerzinwekkend gedragen’.

Succesvolle winnaars

Volgens de auteur hebben we een aangeboren neiging om ons aan te willen sluiten bij winnaars. Waarschijnlijk heeft dat een evolutionaire oorsprong. Om de kans op een lang leven van jezelf (en je nageslacht) te vergroten, was het in de oertijd verstandig je aan te sluiten bij de groep waarvan je kon vermoeden dat die oorlogen zou kunnen winnen. En een sterke leider kan waarschijnlijk eerder een ruzie met een andere stam winnen dan een zwakke leider.

Ziehier: ons verlangen naar succesvolle leiders. En of ze dan succesvol zijn, of vooral (aan de buitenkant) de indruk wekken succesvol te zijn, maakt dan eigenlijk niet meer zoveel uit. Het is een kwestie van overleven, de sterkst denkbare motivator. Overigens is dit ook de verklaring waarom we mannen verkiezen boven vrouwen als leiders, en lange mannen boven kleine.

Normale leven

Dit mechanisme, het bij winnaars willen horen, komt trouwens niet alleen voor in de politiek. Ook in het dagelijks leven zien we het. Uit een bekend en klassiek onderzoek bleek dat studenten eerder geneigd waren een kledingstuk met schoollogo aan te trekken als het schoolteam (van american football in dit geval) gewonnen had, dan wanneer er verloren was. De onderzoekers concludeerden: als mensen zich goed willen voelen over zichzelf, dan afficheren ze zich met symbolen van winnen. Bijvoorbeeld die van een sportclub. Overigens zijn ook daarop weer uitzonderingen.

‘Winnen gaat vervelen’

Mensen willen zich dus aansluiten bij winnaars, om zich goed te voelen over zichzelf. Dus wanneer een politicus zegt: ‘If I’m president we’ll win so much, you’ll get bored with winning‘, dan is dat een goede verklaring waarom zoveel mensen achter hem aanlopen. En deze neiging is zó sterk, dat het dan zelfs niet meer uitmaakt dat je je als leider regelmatig gedraagt als een hork.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.