‘Rendement op opleidingsbudgetten kan omhoog’

3

Organisaties kunnen nog best geld uitgeven aan opleidingen, maar dan willen ze wel overtuigd zijn van het rendement. Nieuwe ontwikkelingen in de opleidingssector zorgen ervoor dat opleidingen veel effectiever zijn dan jaren geleden. Dat zegt Theo Went, trainer en consultant bij Interaction Groep.

Tien jaar geleden zag een opleiding er heel overzichtelijk uit, zegt Went: ‘Vijftien man, een ruimte met flipover, en na twee dagen ging iedereen weer over tot de orde van de dag. Het rendement van deze opleidingen was niet erg hoog: na drie weken was tien procent blijven hangen. Organisaties gebruikten het soms meer als incentive dan als kennisoverdracht. Je ziet dat bedrijven zich de afgelopen jaren steeds meer zijn gaan afvragen hoe groot de toegevoegde waarde nou eigenlijk was.’

Oude manier werkt niet

Wanneer mensen in één dag theorie krijgen aangereikt en ook nog eens rollenspellen gaan spelen, werkt dat vaak niet. ‘Het kader ontbreekt; er moet tijd overheen gaan voordat je kunt overstappen van theorie naar de werkpraktijk. Bovendien haal je het beste leerresultaat on-the-job.’

Alternatief

Went en zijn collega’s maakten daarom een nieuwe opzet van de trainingen. ‘Vóórdat de training begint, krijgen mensen de theorie online al aangeboden. Dan kunnen ze die in hun eigen tempo verwerken. Vervolgens gaan ze er in hun eigen werkomgeving alvast mee oefenen. En pas dáárna is er een gezamenlijke bijeenkomst waar een trainer bij aanwezig is. Het grote voordeel is dat mensen met zeer gerichte vragen over specifieke deelonderwerpen naar de training komen, in plaats van zich over te geven aan het algemene programma van de dag. Daardoor sluit je aan bij individuele leerbehoeften.’

Voordelen

Waar vroeger de nadruk lag op het klassikale proces, is nu het ervaren in de praktijk veel belangrijker geworden. Bovendien kan veel meer maatwerk geleverd worden, omdat je tijdens de daadwerkelijke training alleen ingaat op wat mensen écht graag willen weten. ‘Het is het sportschoolmodel: daar pak je ook alleen de apparaten die je zelf nodig hebt. Een ander voordeel is dat deelnemers meer plezier ervaren omdat ze voelen dat het om hún proces gaat, in plaats van een algemeen groepsproces.’

Rendement

Of deze manier van leren meer rendement oplevert dan tien jaar geleden is moeilijk te zeggen. Om twee redenen, zegt Went: ‘Tien jaar geleden werd het rendement nauwelijks gemeten, dus er valt niks te vergelijken. En als je heel eerlijk bent, moet je erkennen dat rendement sowieso heel moeilijk te meten is. Hoe weet je of een bepaalde gedragsverandering door een training komt, en niet door wat anders? Wij hebben nu in elk geval vragenlijsten ontwikkeld die we voor- en achteraf afnemen, het verschil is leerresultaat.’

Kosten omlaag

Of de opbrengst omhoog gaat is dus niet spijkerhard aan te tonen, maar de kosten gaan wel omlaag. ‘Vroeger was je mensen twee dagen kwijt, met deze manier van werken maar één dag. Het voorbereidende werk doen ze namelijk thuis al. Als de groep groot is, kan dat een aardige kostenbesparing zijn. Natuurlijk ben je geld kwijt aan het inrichten van de online omgeving, maar dat is echt weinig vergeleken met de opbrengst, omdat je mensen minder lang kwijt bent.’

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Tony de Bree op

    Suggestie: kijk eens naar opzet en inzet e-learning vanaf 1985 bij o.a. grootbanken. Afhankelijk van leerdoel kies je interventie. Je kunt veel geld verdienen en kosten besparen door klassikaal om te zetten naar individueel: e-learning/mobile learning. Gewoon doen.

    Tony de Bree
    Twitter: @tonydebree

  2. Harry Vorenkamp op

    Interessant: sinds enkele jaren is het online vraaggestuurd leren (Zivier) de volgende stap naar verhoging van het rendement van opleidingen. Als deze wijze van online leren ook nog gekoppeld wordt aan directieaandacht voor kennismanagement en kennisdeling gaan de kosten aanmerkelijk omlaag en de kennisniveaus fors omhoog. De toepassing van die kennis in de praktijk door praktijkleren is dan de ‘kers op de taart’.

    Harry Vorenkamp
    Twiter: @ceo_zivier

  3. Kurt Van Deyzen op

    Goed artikel, en meer dan waar. Echter: Hou er wel rekening mee dat iedereen anders leert, en e-learning niet voor iedereen even geschikt is. De blended oplossing blijft de meest ideale, met voor iedereen een individuele leerlijn, waarin de gezamenlijke contactmomenten een wezenlijke en nuttige toevoeging blijven.