Nieuwe trend in Opleiding & Ontwikkeling: MOOC’s

0

Massaal Openbare Online Cursussen (MOOC’s), dé nieuwe trend in Opleiding & Ontwikkeling, bieden ook werkgevers interessante mogelijkheden voor de ontwikkeling van (toekomstige) werknemers. Het aanbod, waarvan het grootste deel gratis is, neemt snel toe en ook de kwaliteit wordt steeds beter.

‘There can be no contentment for any of us when there are children, millions of children, who do not receive an education.’ Dat bericht twitterde Nelson Mandela tijdens het recente World Economic Form (WEF) de wereld in. Mandela wilde daarmee aansluiten bij een van de dominante thema’s tijdens het WEF: de zich in razende tempo ontwikkelende MOOC’s (massively open online classes).

Gratis kwaliteitsopleiding

Inderdaad, MOOC’s zijn niet alleen interessant voor westerse studenten en hun (potentiële) werkgevers, maar zeker ook voor de massa’s (jonge) mannen en vrouwen wereldwijd die tot nu toe nauwelijks de mogelijkheid hadden om zichzelf optimaal te ontwikkelen. MOOC’s bieden hun die mogelijkheid, want het aanbod neemt hand over hand toe. Onder dat aanbod bevinden zich gerenommeerde universiteiten en professoren, kwaliteit dus, en het grootste deel van het aanbod is nog gratis ook. Binnenkort start in ons land de eerste MOOC, Introduction to Communication Science, georganiseerd door Arie den Boon van de Universiteit van Amsterdam.

Ontwikkeling van medewerkers

De volgende stap in de ontwikkeling van je medewerkers is dan ook dat je op zoek gaat naar een MOOC die prima aansluit bij de uitdagingen van je organisatie. Je organiseert het zelf en, ook om de vrijblijvendheid er vanaf te halen, maakt het onderdeel van de ‘Plannen, Uitvoeren en Beoordelen’-cyclus. Het opleiden en ontwikkelen van je medewerkers zal nooit meer hetzelfde zijn.

Studenten

Maar niet alleen betekenen MOOC’s een transformatie voor je medewerkers, dat geldt ook voor je potentiële medewerkers: de huidige studenten. ‘In the United States, students don’t get their money’s worth. There’s a bubble in education as out of control as the housing bubble and the tech bubble in the 1990’s. Education costs have gone up 400% since 1980. That’s the highest escalation of costs – higher than health care. There’s now a trillion dollars in student debt. Aldus Peter Thiel, venture capatalist in het Founders’ Fund tijdens het WEF.

De kosten van het onderwijs ‘gieren de pan uit’, en niet alleen in de VS. Studenten raken bedolven onder de studieschulden en ouders zijn vooral bezorgd of hun zoon/dochter wel een baan vindt in een knellende economie. Afgezet tegen het reguliere onderwijs kunnen MOOC’s een verademing zijn. Kwaliteit wordt dan de uitdaging.

Docenten worden mentoren

De kwaliteit is afkomstig van de docenten, professoren. Rafael Reif, president of Massachusetts Institute of Technology (MIT) daarover: ‘Can you hire MIT professors who know that they need to teach 150,000 people and not 150? We have spectacular researchers who are lousy teachers. That’s sad. A teacher in the future will become more like a mentor. The model of on campus education will be more about mentorship and guidance with research as an important factor.’

Kun je zelf, of samen met je collega-studenten in bijvoorbeeld een open community, zorgen voor voldoende begeleiding: prima. Heb je een docent/mentor nodig dan betaal je daarvoor. Het is zoiets als de muziek van Bruce Springsteen gratis downloaden van zijn facebookpagina, maar vervolgens betalen als je zijn eenmalige optredens wil beleven: de keuze is aan jou.

De waarde van de diploma’s

Vervolgens is er de kwestie van de waarde van het te behalen diploma. Of zoals Bill Gates zich afvraagt: ‘Who is going to jump first into granting a degree that doesn’t have the seat time requirement that we do today, that employers will see as credible? Where does the credibility come from?’ Het zijn instituten als Coursera en Udacity, die zorgen voor voldoende aanzien van de opleidingen. Achter deze initiatieven staan universiteiten als Stanford en MIT.

Lynda Gratton, professor aan de London Business School, merkte tijdens het WEF op: ‘While there may not be jobs for every young person, the paradox is that their opportunity to receive free education through the development of online learning is expanding at an exponential rate. (…) There are still issues of certification and verification of skills, but these seem relatively easy to solve.’ Inderdaad want ook de tests worden virtueel afgenomen en stel dat je je thesis gaat verdedigen, dan kan dat nog steeds op dezelfde manier gebeuren als nu het geval is.

Willem Scheepers, docent MBA aan de NCOI Business School, MOOC-tutor en lid van de Harvard Business Review Advisory Council

Bron: Managementpro.nl

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.