Meten van verloop is onzin

1

Het meten van verloop blijft belangrijk, maar het moet niet een doel op zich worden. Kijk vooral ook naar alternatieve metrics.

Andy Porter is reeds jarenlang werkzaam in HR en heeft het belang van HR metrics zien toenemen. De afgelopen jaren was hij nogal trots op het lage verloopcijfer. Dat cijfer bewees maar mooi dat er goed personeelsbeleid werd gevoerd.
 
Recent werd hem echter door een collega de ogen geopend. Het meten van verloop is weliswaar belangrijk, maar het kan een misleidende statistiek zijn die voor een verkeerde focus zorgt.
 
Een laag verloop zou je kunnen vertellen:

  1. Je hebt een “comfortabele” cultuur. Je gaat naar je werk, doet je ding en gaat weer naar huis. Eris niet echt druk om meer te doen of om bij te leren. Je hebt leuke collega’s en je wordt goed betaald. Waarom zou je weggaan? En dat doe je dan ook niet.
  2. Medewerkers zouden wel willen weggaan, maar kunnen niet. De omstandigheden op de arbeidsmarkt zijn niet goed. Deze medewerkers zijn niet slecht. Het is gewoon tijd voor iets anders.
  3. Medewerkers willen wel weg, maar doen het niet. Deze personen zijn te lui of te onverschillig om serieus op zoek te gaan naar een andere baan.
  4. Je focust zoveel op het beperken van verloop dat je ook tolereert dat slecht(er) presterende medewerkers deel uit blijven maken van het team.
    Een verloopcijfer kan behulpzaam zijn bij het duiden van de situatie in de organisatie, maar je moet je er niet blind op staren.

Andy Porter vindt dat je iets anders moet meten. Je moet kijken naar de prestaties van een huidige medewerker en deze afzetten tegen de prestaties van iemand die nieuw aangetrokken kan worden (van buiten de organisatie). Dus, op een schaal van 1 tot 5:

Prestaties huidige medewerker gedeeld door de prestaties van een vervangende medewerker

Als daar een score van 1 of hoger uit komt moet je alles in het werk stellen om deze medewerker te behouden. Als daar een score van minder dan 1 uit komt moet je actie ondernemen. Dat kan het verbeteren van de prestaties van de huidige medewerker zijn of het vervangen van deze medewerker.

Dit is niet zomaar weer een methode voor het behouden van goede medewerkers. Wat is namelijk goed? Vaak is dit gebaseerd op interne vergelijkingen. Bij deze metric is het juist de bedoeling dat je buiten de eigen organisatie kijkt. Een goede medewerker in de eigen organisatie, zou vergeleken met’ de markt’ wellicht gewoon gemiddeld zijn. 

Deze ‘nieuwe kijk’ op verloop kun je vinden op het blog Fistful of Talent.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Lodi Planting op

    Ik vind dat het meten van verloop geen onzin is. Daar komt bij dat de methode van Porter zeker niet waterdicht is, want hoe bepaal je de kwaliteiten van iemand buiten de organisatie zonder gesprekken te voeren? Lees meer van mijn gedachte over deze blog op mijn website lodiplanting .com