Leiding geven aan mensen die je niet mag

0

13In veel teams in je bedrijf zal het een dagelijkse uitdaging zijn: managers die leiding moeten geven aan mensen die ze privé niet op de koffie zouden vragen. Een paar tips in de belangrijke vaardigheid: mensen aansturen die je eigenlijk niet mag.

We kennen ze allemaal wel: de leiders met lievelingetjes. Ben je bevriend dan gaat het je voor de wind, en zo niet, dan lig je er ook echt uit. Alleen als je mensen gelijk behandelt, kun je effectief en betrouwbaar leiding geven. Maar hoe doe je dat bij mensen die je niet mag? Internationale blogs als Inc. en Cornerstone hebben er al meerdere malen aandacht aan besteed. Wij selecteerden de belangrijkste tips.

1. Neem een stap terug.

De belangrijkste tip is: bekijk het even van een afstandje, neem een stap terug. Vaak zitten subjectieve oordelen en voorkeuren in de weg van samenwerken. Het is namelijk heel menselijk om te denken dat aardige mensen beter in hun werk zijn dan onaardige. Terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn. Een stapje achteruit geeft soms nét een wat beter overzicht.

2. Beoordeel mensen op basis van resultaten.

Beoordeel niet op basis van contacten die je hebt gehad. Kijk (als dat kan) naar de cijfers: Wat is iemands omzet? Wat is de klanttevredenheid? Et cetera. Soms moet je iemand van buiten vragen (een collega-manager van een andere afdeling bijvoorbeeld) om objectief naar iemands resultaten te kunnen laten kijken. Zo kun je iemands prestaties (waar het uiteindelijk toch allemaal om gaat) zuiverder beoordelen en de persoonlijkheids-issues wat minder belangrijk maken.

3. Onderzoek waarom je dit vervelende gevoel bij die persoon krijgt.

Wij mensen hebben een neiging om héél erg goed te zitten, maar ook om de plank volledig mis te slaan. Stel dat je iemands humor vervelend vindt, onderzoek dan wáárom. Is het gewoon een kwestie van smaak, of overtreedt iemand echt fatsoensregels? Bij die eerste is het een beetje inschikken, bij de tweede kun je er onderbouwd iets van zeggen.

4. Onderzoek een andere ongemakkelijke gedachte: namelijk dat jijzelf het probleem bent.

Als die vervelende medewerker eigenlijk vooral slimmer is dan jij… dan is dat geen goede reden om ‘m dwars te zitten. En als iemand een andere politieke voorkeur heeft… dan is dat doorgaans ook niet heel relevant. Over veel verschillen moet je je professioneel gezien gewoon heen kunnen zetten. Je komt naar je werk om aan een doel te werken, niet om vrienden te maken.

5. Blijf altijd positief.

Mensen willen graag aardig gevonden worden door hun baas, ook de irritante mensen. Blijf professioneel en houd zelf altijd het lijntje open, ook als iemand een onprettige persoonlijkheid heeft.

6. Kweek wat compassie bij jezelf.

Er wordt weleens gezegd dat er geen slechte mensen op deze aarde zijn, alleen ongelukkige. Mensen zijn niet voor niets zoals ze zijn, er zit een verhaal achter. Als je daar contact mee weet te maken, dan word je vanbinnen vanzelf weer wat zachter. En denk je misschien wat eerder: “Ach, het gaat om de prestaties, laat ik de cijfers er maar eens bij pakken.”

7. Doe samen een project

Het klinkt misschien wat tegennatuurlijk, maar overweeg om met De Lastige Mens sámen een project te doen. Onderzoek van de Harvard Business Review laat zien dat wie samen moeilijke projecten aanpakt, vaak ook een betere band kweekt. Vriendschap gaat misschien wat ver, maar de relatie kan wel aanzienlijk verbeteren.

Bron:
Inc.
Cornerstone

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.