Juist HR kan bijdragen aan innovatiekracht

0

Ik denk dat er in HR-managers enorm veel creativiteit verborgen zit die erom schreeuwt bevrijd te worden, zegt Jeff Gaspersz, hoogleraar innovatie en business-creativiteit aan Nyenrode Business Universiteit.

‘HR professionals zijn de delvers van kansrijke ideeën.’ Als het einde van de oude wereld in zicht is, is innovatie nodig. Maar hoe zet je creativiteit en innovatiekracht in om je kernactiviteiten toekomstbestendig te maken? Jeff Gaspersz: ‘Begin met kleine stappen.’

Strategie wordt vaak bepaald aan tafels waar HR nog niet aan zit. Wat kan HR betekenen voor innovatie?

‘Hoe kun je denken dat innovatie en creativiteit níet op het bordje van HR liggen? Creativiteit wordt gedragen door gedrag: voor creativiteit moet je immers ideeën delen, leren van anderen, je nek uitsteken, enzovoort. En gedrag is bij uitstek dát waar HR zich mee bezig houdt. Zij heeft de tools in handen om gedrag zó te beïnvloeden dat het bijdraagt aan de strategie. Volgens onderzoek aan de Erasmus Universiteit wordt driekwart van het innovatiesucces bepaald door sociale innovatie, niet door technologische innovatie. Het gaat dus om anders organiseren en werken. HR mist een gigantische kans wanneer het niet aanschuift aan de tafels waaraan besloten wordt het creatieve gedrag te versterken.’

Innovatiekracht is een groot thema. Waar te beginnen?
‘Heel klein! Zorg dat je met kleine acties snel succes boekt. Pluk eerst het laaghangend fruit en laat daarmee zien dat het werkt! Bij de gemeente Zwolle is HR begonnen met het organiseren van een Week van de Uitwisseling. De HR-manager stimuleert een week per jaar mee te lopen met collega’s. Dat werkt geweldig enthousiasmerend, mensen krijgen werkelijk nieuwe ideeën voor hun eigen werk door het nieuwe perspectief. Daarnaast stimuleert HR dat ambtenaren een dag meelopen in bedrijven om te kijken waar die tegenaan lopen. Ook organiseert HR innovatiecafés waarin elke paar maanden iemand komt vertellen over innovatie. Laatst was Erik Hulzebosch daar aanwezig die vertelde over de ontwikkeling van de schaats. Het kan inspireren om zelf ook in kansen te gaan kijken.’

Daarmee schep je weliswaar een open en kansgerichte cultuur. Maar hoe bevorder je creativiteit zelf?
‘Wanneer ik aan een zaal P&O’ers vraag of er méér gebruik kan worden gemaakt van kansrijke ideeën, zegt 80 procent ja. Dat is dus een enorme hoeveelheid goud die niet wordt gedolven. “En ú van HR bent de delver, ” leg ik dan uit. Laat je die plek niet afnemen door een of andere innovatieconsultant. Investeer in opleidingen om creativiteit te bevorderen. Of geef mensen bij indiensttreding een introductie in out of the box-denken of intrapreneurship: die zijn gewoon op internet te vinden. Vergroot de denkruimte van mensen. En vergeet niet elke paar maanden met iets nieuws te komen, anders zakt de aandacht voor creativiteit weer in.’

 

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.