Jongeren politiek steeds actiever: wat moet HR hiermee?

0

Steeds meer jongeren zijn politiek en maatschappelijk betrokken, zo blijkt uit onderzoek van Deloitte. De huidige millennials zien niet alleen het onrecht in de wereld, maar willen er ook wat aan doen. De vraag is: in hoeverre moeten bedrijven hierin meegaan?

Actief burgerschap noemen ze het: je zorgen maken om de wereld, én er iets aan willen doen. Waar voorgaande generaties nog weleens dachten “Ik kan er toch niks aan veranderen”, daar is deze generatie veel minder bereid zich bij de status quo neer te leggen. Ongeveer driekwart van hen is – in allerlei vormen – bezig met ‘goede doelen’, en bijna 90 procent vindt dat bedrijven de macht hebben om de wereld wat beter te maken.

En wie denkt dat het allemaal wel meevalt: uit onderzoek blijkt dat een deel van de jongeren wel twee uur per dag online over politiek zit te lezen, bijvoorbeeld op deze kwaliteitsite.

Uber

Maar hoe zien die wereldzorgen er dan concreet uit? In het stuk komt een CHRO van een technologie-bedrijf aan het woord die zegt dat donkere werknemers zich specifiek zorgen maken over Black Lives Matter, en dat ze van het bedrijf verlangden een standpunt in te nemen. Een ander voorbeeld was taxidienst Uber. Mensen vertrouwen het bedrijf niet meer, waarop iemand de hashtag #deleteUber bedacht. Daarop verwijderden 200.000 mensen de Uber-app van hun telefoon. Websites als #grabyourwallet helpen mensen actief om foute bedrijven te boycotten.

Niets doen geen optie

Het lijkt er dus op dat nietsdoen geen optie meer is. Jongeren willen best werken voor bedrijven, maar alleen als die bedrijven ook aan de goede kant van de geschiedenis staan. Als bedrijven alleen maar omzet willen draaien, en zich verder afzijdig houden van de samenleving, worden ze simpelweg oninteressant om voor te werken.

Actie

In reactie hierop ondernemen bedrijven wereldwijd actie. Bedrijven herdefiniëren hun merk steeds meer rond een maatschappelijk doel. Daarbij verandert de doelgroep van ‘markten’ naar ‘gemeenschappen’, en maken ze producten die niet alleen ‘goed’ zijn, maar vooral ook ‘waardevol’.

Vraagstukken

HR-professionals zouden over een paar vragen na moeten denken:

  • Moet het bedrijf (liefst in de persoon van de CEO) zich uitspreken over politieke zaken die individuele belangen van medewerkers raakt?
  • Zou je politieke betrokkenheid moeten faciliteren (in tijd of financiën) of zelfs aanmoedigen?
  • Welke positie neemt jouw bedrijf in ten opzichte van grote problemen als global warming, integratie en inkomensongelijkheid?

Burgerschap

De auteur van het stuk is heel duidelijk in zijn antwoord op deze vragen. Hij zegt: bedrijven die enkel en alleen naar geld kijken, en daarvan dan zoveel mogelijk willen binnenharken, terwijl ze wegkijken van politici die slechte dingen doen… die bedrijven zijn op termijn ten dode opgeschreven. Werknemers en klanten verwachten anno 2017 iets anders. En dus moet de HR-professional daarmee aan de slag.

Bron: Forbes

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer