Inspirerend leiderschap

0

Vrijwel iedereen communiceert op verkeerde wijze. Kenmerken en feiten staan centraal. Maar effectieve communicatie stelt juist het gevoel centraal.

In deze video laat Simon Sinek zien waarom bepaalde bedrijven of mensen, zoals Apple, Martin Luther King of de gebroeders Wright (uitvinders vliegmachine), succesvoller zijn dan andere bedrijven of personen.

De bovengenoemde drie partijen denken, handelen en communiceren allemaal hetzelfde. Echter, zij denken volstrekt tegenovergesteld aan alle anderen.

Dit komt door de “gouden cirkel”. Het is een simpel model dat verklaart waarom sommige organisaties of personen succesvoller zijn dan andere. Het draait om Waarom, Hoe en Wat. Iedereen op deze planeet weet Wat hij of zij doet. De meesten weten ook nog Hoe ze dat doen. Maar slechts weinigen weten Waarom ze het doen. En met Waarom wordt bedoeld wat je doel is, wat is ‘de goede zaak’ waarom je iets doet. Wat is je geloof? Waarvoor kom je uit bed? ‘Normale’ communicatie gaat van Wat, naar Hoe. Maar bij bijvoorbeeld Apple is dit precies andersom.

Voorbeeld:
Een ‘normaal’ bedrijf roept dat ze goeie computers maken (wat), die mooi ontworpen zijn en makkelijk te gebruiken (hoe). Wil je er een kopen?

Iedereen communiceert op deze wijze. We zeggen wat we doen en hoe en verwachten dan een (re)actie, bijvoorbeeld een stem of een aankoop.

Apple draait dit om. “Wij geloven in anders denken. Wij geloven in het uitdagen van de status quo (waarom). De manier waarop we de status quo aanpakken is door onze producten mooi te ontwerpen en gebruiksvriendelijk te maken (hoe). We maken mooie computers (wat). Wil je er een kopen?”

Mensen kopen niet Wat je doet. Mensen kopen Waarom je het doet. En dat komt door de opbouw van het brein. Het nieuwste gedeelte van het brein, de neokortex, is verantwoordelijk voor onze ratio en analyse en sluit dus aan op Wat. Het limbische systeen, het oudste gedeelte van onze hersenen, is verantwoordelijk voor onze gevoelens. Gevoelens worden gevoed door het Waarom. Hier zit ook vertrouwen en loyaliteit. Dit gedeelte is verantwoordelijk voor het maken van beslissingen.
Een boodschap die uitgaat van de Waarom-vraag sluit dus rechtstreeks aan bij dat deel van de hersenen dat de beslissingen neemt.

Uiteraard hebben deze bevindingen grote gevolgen voor de manier waarop leiders moeten communiceren. Het gaat niet om de kenmerken of de feiten. Het draait om geloof in een goede zaak, een missie.

Simon Sinek werkt ook de voorbeelden van Martin Luther King en de gebroeders Wright uit. Zijn aantekeningen illustreren zijn verhaal goed. Voor wie een switch in denken wil maken, voor wie een inspirerend leider wil worden, is deze video (18 minuten) een must see.  
 

 

 

 

 

 

 

 

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.