‘HRM: neem menselijke behoeften als uitgangspunt’

0

HRM moet menselijke behoeften weer als uitgangspunt nemen. Het is van essentieel belang een cultuur te creëren van respect en vertrouwen, zegt Professor Dirk van Dierendonck van Rotterdam School of Management, Erasmus University.

‘Door een dergelijke cultuur te creëren zijn mensen minder bang en nemen gevoelens van stress in een organisatie af. Werknemers durven meer risico’s te nemen, worden innovatiever, delen informatie en voelen zich erkend. Dan beginnen mensen tot hun recht te komen’, aldus de professor. Hij legt uit dat organisaties op verschillende manieren vertrouwen en respect kunnen opwekken. ‘Sommige organisaties veranderen bijvoorbeeld hun beoordelingssysteem en richten zich op het vinden van een passende functie voor iedere medewerker. Andere organisaties kijken bij hun talentmanagement meer naar verwachte prestaties in de toekomst dan naar prestaties uit het verleden. “Zou ik deze persoon in mijn team willen hebben? Is hij of zij op dit moment klaar voor een promotie?”‘

HRM heeft van oudsher de taak om het halen van strategische organisatiedoelen te combineren met de zorg voor het welzijn van werknemers. Maar Van Dierendonck stelt in zijn inaugurele rede (vrijdag 18 december, 17:00, Aula Woudestein Campus, Erasmus Universiteit) dat werknemers het beste tot hun recht komen binnen een mensgerichte benadering.

Talentmanagement

‘Deze benadering begint met de erkenning dat organisaties in wezen hun werknemers zijn’, zegt de professor. ‘Organisaties zijn dan ook alleen in staat om goed te presteren als de mensen die er werken dat doen. In onze geglobaliseerde, op dienstverlening gerichte economie bestaan werknemers steeds vaker uit professionals die hun werk zien als een bron van persoonlijke ontwikkeling en geluk. Prestaties van werknemers zijn tegenwoordig meer verweven met hun welzijn. Organisaties die ervoor zorgen dat hun mensen hun talenten optimaal kunnen inzetten, presteren waarschijnlijk ook beter.’

Dienend leiderschap

Een HRM-benadering die zich richt op het laten bloeien van medewerkers, vraagt om een mensgerichte leiderschapscultuur. Professor Van Dierendonck pleit dan ook voor een dienend en nederiger leiderschap. Dit type leider helpt werknemers persoonlijk te groeien door ze een grotere verscheidenheid aan vaardigheden en competenties te laten gebruiken en ontwikkelen. Dienend leiderschap houdt zich ook bezig met de vraag welk effect het handelen van de organisatie heeft op de samenleving. Dienende leiders functioneren waarschijnlijk ook goed in zelfsturende teams die tegenwoordig in opkomst zijn, verwacht Van Dierendonck.

Lees ook: Geïnspireerde medewerkers veel productiever

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.