‘HRM kan leren van gamers’

0

Wereldwijd spelen zo’n 10 miljoen mensen de online game World of Warcraft. De kennis en ervaringen van deze spelers kunnen HRM-afdelingen zowel op strategisch, tactisch als ook op operationeel niveau effectief ondersteunen in hun ‘War for Talent’.

Dat blijkt uit onderzoek dat Jozef van Breugel deed voor een post hbo-opleiding.

In dergelijke spellen creëren spelers een eigen personage in een virtuele wereld. Het uitvoeren van opdrachten en het verslaan van vijanden leveren punten op, die vervolgens zorgen voor groei in het spel. Volgens Van Breugel lijken de games behoorlijk op de echte wereld: ‘In die spellen vormen zich gemeenschappen waarin mensen samenwerken. Ook de (hiërarchische) structuur die het spel aanbiedt, lijkt veel op die van een bedrijf in de echte wereld.’

Doel

Doel van de vergelijking was om te kijken of het HRM-vak iets kan leren van de wereld van de games. ‘Zelf speel ik het al vijf jaar, en ik zie veel overeenkomsten. Bijvoorbeeld die van verschillende normen en waarden van gebruikers. De ene komt uit India, de ander uit Noorwegen en allemaal spelen ze hetzelfde spel en moeten samenwerken ondanks de cultuurverschillen.’

Beloning

Een doorzichtige beloningsstructuur is een van de lessen die te trekken is uit de wereld van de online games, zegt Van Breugel. ‘Mensen die in zo’n spel gelijk werk doen, krijgen een gelijke beloning. Alleen voor extra werkzaamheden krijg je extra betaald, evenals voor uitzonderlijke prestaties. Maar in principe werk je dus niet met mensen samen die gelijk werk verrichten terwijl ze weten dat hun buurman er meer voor betaald krijgt omdat die beter heeft onderhandeld. Daardoor blijft het gemoedelijk en ontstaat er geen onvrede. Bedrijven kunnen van die eerlijkheid en transparantie wat van leren volgens mij.’

Doorstroom

Ook in de doorstroom is iets bijzonders te zien. ‘In de echte wereld solliciteert iemand die hogerop wil naar een bepaalde functie. Dan beslissen een of twee mensen of hij ook echt mag gaan leidinggeven aan zo’n afdeling. Maar je weet vaak helemaal niet of zo’n afdeling dat wel ziet zitten. Bij deze online games mag iedereen meebeslissen over wie de nieuwe leider wordt. Als er draagvlak is, dan is de promotie een feit, anders niet. En als de nieuwe leider na een poosje toch tegenvalt, dan is hij weer leider-af. Die gemeenschappen functioneren zo goed omdat ze de leider respecteren (ze hebben hem immers zelf gekozen). Die sociale acceptatie van leidinggevenden is een belangrijk leerpunt uit deze spellen.’

Advies

Van Breugels advies aan P&O’ers is om zich eens te verdiepen in dergelijke games. ‘Het is een wereld met eigen kenmerken die toch lijkt op de echte. Je kunt er ontdekken welke knoppen er nog meer zijn waar je aan kunt draaien als je dingen wilt veranderen.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.