Heb je een HR ‘To-Don’t-lijst’?

0

De “to do”-lijst is bij iedereen bekend. Maar gebruik maken van een “to-don’t”-lijst is minstens zo verstandig.

Michael Haberman laat zich inspireren door Daniel Pink en de voor HR-professionals niet onbekende Tom Peters (auteur van o.a. de boeken Leadership en Talent). Haberman stelt dat wat goed is voor deze twee ‘grote’ denkers, vast en zeker ook goed zal zijn voor ons.

Zowel Peters als Pink maken gebruik van een "To-don’t"-lijst, naast een conventionele "To-do"-lijst. Peters beschrijft deze lijst als "…een opsomming van gedragingen en gebruiken die energie vreten, focus wegnemen en die vermeden moeten worden." Het opvolgen van dit advies zorgt ervoor dat je meer tijd kunt besteden aan datgene wat belangrijk en betekenisvol is in plaats van dat je irritante of inhoudsloze dingen doet. Die "To-don’t"-lijst heeft dan ook een prominente plaats boven het bureau van Pink en Peters.

Door een aantal zaken te vermijden blijf je gemotiveerd, geef je richting aan je eigen (werkzame) leven en kom je vooruit. Neem dus afscheid van onnodige verplichtingen, tijdconsumerende afleidingen en waardeloze lasten die je in de weg staan. Om deze zaken effectief aan te pakken is een opsomming ervan noodzakelijk. Peters: "What you decide not to do is probably more important than what you decide to do."

Haberman vindt dit niet alleen een goed advies voor individuen. Het is tevens voor de HR-afdeling een erg waardevol advies. Hij raadt HR-professionals en afdelingen dan ook aan eens na te denken over al die onnodige verplichtingen, tijdslurpers en ‘sta-in-de-wegs’. Maak daar een opsomming van en vermijd ze. De uitvoering van de HR-functie kan er alleen maar beter van worden…

Dit advies is te lezen op het blog van Omega HR Solutions.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.