Google’s hoofdingrediënt voor topteams

1

In 2012 wilde Google graag weten wat je precies moet doen om een topteam zo top te krijgen. Daarom doken ze in bergen onderzoeksgegevens, hielden ze honderden interviews en observeerden ze vele teams. En wat bleek? Iets verrassends.

Aanvankelijk dacht men dat uit al die data wel een algoritme voor een bepaalde werknemervaardigheid of karaktereigenschap zou komen. Maar dat bleek  verrassend genoeg  geenszins het geval. Individuele karaktereigenschappen, vaardigheden, interesses, achtergronden, vriendschappen en introversie/extraversie bleken geen enkel verband te hebben met het goed functioneren van teams.

Psychologische veiligheid

Wat teamsucces wel voorspelde? Veiligheid, en dan psychologische veiligheid welteverstaan. Dat is de gedeelde groepsnorm waar teamleden zich veilig voelen om risico’s te nemen en te zeggen wat ze denken, zonder dat ze de angst hebben om afgewezen of veroordeeld te worden.

Wanneer die psychologische veiligheid er is, zullen teams:

  • Emotionele discussies toestaan en zelfs omarmen
  • Dingen met elkaar delen zonder angst
  • Ingewikkelde gesprekken met elkaar aan durven gaan
  • Gebruik maken van empathieFouten durven toegeven en daarvan leren

Grote effecten

Google ontdekte dat psychologische veiligheid doordringt tot in haast elk aspect van individuele, groeps- en bedrijfsprestatie.

Een van de onderzoekers zei: ‘In teams met meer psychologische veiligheid, zullen individuen minder snel Google verlaten, meer gebruik maken van ideeën van teamleden en meer winst maken. En ten slotte worden ze twee keer zo vaak als ‘goed’ beoordeeld door hun bazen.’

De les voor managers

Voor managers is het daarom taak om (iets) minder aandacht te besteden aan het samenstellen van het perfecte team. Om daarmee tijd te maken om een omgeving te creeëren waarin vaardigheden als eerlijkheid, luisteren en empathie de norm zijn.

Bron: People Results

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

1 reactie

  1. Avatar
    J.E.R. Kuijlen op

    Toch opvallend: Nu Google een dergelijke bevinding doet is het 'verrassend' nieuws. Terwijl de geroutineerde menswetenschapper dit natuurlijk al wist, onder meer uit de onderzoeken van Patrick Lencioni (The Five Dysfunctions of a Team, 2006) waarin de basis (van zijn pyramide) ligt in… veiligheid/vertrouwen.

Reageer