Goede leiders zijn energiewerkers

0

De manier waarop CEO’ s hun energie in een organisatie sturen, kan uiteindelijk het verschil uitmaken tussen goed en slecht presteren van het hele bedrijf. Gelukkig kun je leren hoe je met energie kunt werken. Dat staat in een lijvig essay op de website van de gerenommeerde Boston Consulting Group.

Energie is een tastbare kracht, schrijven de vier auteurs, die twee kanten op gaat in de organisatie: van boven naar beneden en andersom. En met “energie” bedoelen ze niet persoonlijkheid, passie, charisma, extraversie of enthousiasme van de leider; het gaat meer over authenticiteit, karakter, discipline en communicatie.

Leiders die ermee weten te spelen en energie voor zich laten werken zullen veel waarde creëren. En leiders die hun energie laten versloffen, hebben moeite om hun resultaten te halen.

Bezielende leiders

Leiders kunnen energie gebruiken om anderen te bezielen met een doel, om betekenis te geven, en om het nastreven van doelen aan te moedigen. Maar energie is ook een wisselwerking: ze krijgen het terug in de vorm van allerlei soorten feedback.

En bovenal is energie tastbaar. Een van de (voor het stuk) ondervraagde CEO’s zegt: ‘Ik heb in de afgelopen 11 jaar geleerd dat de energie die ik inbracht werd gereflecteerd en overgenomen door het hele bedrijf. Ik ben me meer bewust geworden van de kracht van mijn energie, en heb meer respect gekregen voor het effect ervan op andere mensen.’

Juist de CEO

Natuurlijk is het niet alleen de taak van de CEO om met energie te werken. Maar hij is wel de eerste en enige Chief Energy Officer.

Want CEO’s moeten verbinden, beïnvloeden en mobiliseren, soms zelfs op grote afstand. Ze moeten enthousiasme en vertrouwen uitstralen, ook naar generaties die eerder collega’s dan de baas vertrouwen.

Dimensies van energie

Om energie binnen bedrijven beter te snappen, interviewden de auteurs 50 CEO’s van kleine en grote bedrijven. Ze vroegen de leiders onder meer hoe ze energie genereren en inzetten. Bijna allemaal zeiden ze dat het energiewerk een van de meest belangrijke aspecten van hun baan was. Er werden vier dimensies onderscheiden.

  1. Energie is besmettelijk. In elke interactie stuurt de CEO energie, en dat heeft niet alleen invloed op alleen de directe ontvanger. Via mond-op-mond gaat de energie de hele organisatie door, om uiteindelijk, via een lange omweg, weer terug te keren bij de CEO. Een negatieve ontmoeting met een CEO, of zelfs een verkeerde blik in de lift, werkt diep en lang door.
  2. Energie kan waarde creëren. Positieve energie creëert betrokkenheid van medewerkers en afstemming. Het wekt zelfvertrouwen en een gevoel van het zingeving binnen de organisatie. Energie laat competenties van mensen stromen, én het verbetert het vermogen om effectief de strategie uit te voeren.
  3. Energie is een choreografie. Positieve energie is er niet zomaar. Daar moet je bewust aan werken. Veel van de CEO’s die de auteurs interviewden hebben zich verdiept in het energiespel, en bereidden berichten, gesprekken en meetings goed voor op bijvoorbeeld lichaamstaal.
  4. Energie heeft een minimum en een maximum. CEO’s moeten aanvoelen of ze genoeg energie de organisatie in sturen. Teveel is net zo schadelijk als te weinig. En ze moeten herkennen wanneer ze moeten pauzeren en even naar binnen keren om na te denken.

Bron: BCG Perspectives

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.