Geen HR, maar een 8 voor werkgeluk

2

Een ict-dienstverlener zonder HR is dit jaar verkozen tot Best Workplace in de categorie middelgrote bedrijven. Incentro scoort volgens adviesbureau Great Place to Work het hoogst op het gebied van werkgeluk. ‘We doen zo min mogelijk vanuit een ivoren toren. Onze vestigingen pakken zaken als werving en selectie zelf op’, zegt Incentro-directeur Mathijs Kreugel.

Had u de eerste plaats verwacht?

‘Nee, we waren ervan overtuigd dat we derde zouden worden, net als voorgaande jaren. We hadden de resultaten van het onderzoek al teruggekregen en daaruit bleek dat we op het onderwerp ‘trots’ iets lager scoorden dan vorig jaar. Dat kan liggen aan een reclamecampagne die onze naamsbekendheid omhoog heeft geknald. Maar niet alle collega’s en klanten waren even enthousiast. We luisteren ook naar elkaar, dus hebben we de campagne bijgesteld.’

Waar heeft Incentro de nummer 1 aan te danken?

‘Wij richten ons niet op geld en groei, maar op geluk. Excellentie ontstaat doordat medewerkers vertrouwen krijgen en plezier hebben in hun werk. Wij prediken dat ze fouten mogen maken, als ze maar het maximale uit hun kwaliteiten halen. Daar is een topsportmentaliteit voor nodig. Maar anders dan een atleet die wil winnen op de 100 meter geloven wij in optimale samenwerking. Onze vestigingen zijn autonoom, we leiden niet van bovenaf.’

Waarom is er geen HR-afdeling?

‘Het werk dat HR doet is zeker belangrijk, alleen doen onze vestigingen dat zelf. We werken volgens het cellenmodel: als er meer dan zestig collega’s zijn, delen we een vestiging in twee cellen. Zo blijven we plat en persoonlijk. Op het gebied van werving en selectie, loopbaanontwikkeling of bijscholing werken we met best practices. Als ik een bijzondere opleiding doe, deel ik dat met anderen.’

Raadt u andere bedrijven aan hun HR-afdeling op te heffen?

‘Bij onze bedrijfscultuur past geen HR, maar dat is niet altijd de beste oplossing. Als ik een tip mag geven, zou ik HR-afdelingen aanraden goed na te denken over empowerment en leiderschap. De nieuwe generatie vraagt om een andere manier van aansturen. Wanneer jonge werknemers te veel aan banden worden gelegd, gaan ze naar de concurrent.’

Hoe meet u of medewerkers gelukkig zijn?

‘We werken bij een aantal vestigingen met de app Moodforce. De medewerkers krijgen een paar vragen per week over zaken die hun werkgeluk beïnvloeden. De app geeft ook de mogelijkheid er met elkaar over te discussiëren en met oplossingen te komen. We streven naar een cijfer van 7,5 of hoger. Vorige maand haalden we een 7,8. Twee klanten van ons zitten ook al op de app.’

Hoe wilt u in 2017 weer nummer één worden?

‘We willen meer investeren in maatschappelijk ondernemen. Twee collega’s hebben een voorstel gedaan om een vestiging te openen in Kenia. Wie weet, is er in Afrika een markt voor onze sofware. Maar dat is niet de enige reden. We willen daar ook een goed werkgever zijn en werkgelegenheid bieden.’

Iedereen aan de Incentro-cultuur?

‘Wij hanteren we de vuistregel ‘Denk na!’ Ga niet iets doen omdat dat nu eenmaal zo bedacht is. Gebruik wat bij je past. En als onze aanpak niks is, ook goed.’

Ook lezen: Best workplace: Novo Nordisk over hun winnende hr-beleid

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

2 reacties

  1. Het is voor Incentro niet te hopen dat ze maken wat er in dit artikel staat onder het voorlaatste kopje: sofware!