Een game als trainings- en recruitmenttool

0

Honderden miljoenen mensen spelen games als Farmville en CityVille. Dit inspireerde Siemens tot het maken van een eigen, interactieve game.

Siemens heeft de online, interactieve game ‘Plantville’ ontwikkeld. Deze game geeft spelers de kans om een virtuele fabriek te managen. Als manager moet je kritische performance indicatoren (kpi’s) vervullen. Je moet daarbij onder andere budgetten beheren, personeel aannemen of ontslaan en werken aan de veiligheid en tevredenheid van medewerkers. Ondertussen moeten natuurlijk targets gehaald worden, terwijl externe omstandigheden continu veranderen.
 
Hoe de game werkt en wat er van je verwacht wordt, kun je in dit filmpje zien.

De game kan ingezet worden in het management-development-programma van Siemens en bij de training van medewerkers, zoals HR-professionals. Siemens zet de game echter ook in voor recruitment-doeleinden. Dat begint al met de bekendmaking van de game op onderwijsinstellingen, zodat studenten kunnen ervaren hoe het is om een fabriek te managen. Daarnaast hoopt Siemens meer bekendheid te krijgen als werkgever op het gebied van technologie en productie. Tom Varney, hoofd marketing-communicatie van Siemens: "We’re hoping to inspire a new generation of plant managers."

Auteur Steve Boese noemt het een interessante ontwikkeling gezien de verkrappende arbeidsmarkt voor technisch talent. Bedrijven die als ‘traditioneel’ gezien worden zullen moeten laten zien dat ze met hun tijd meegaan en dat ze interessante werkgevers zijn.

Het artikel, met enkele Business Week-quotes, is te lezen op ERE.net.  

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.