‘Dienend leiderschap staat nog in kinderschoenen’

13

Nog maar weinig organisaties zijn ècht bezig met dienend leiderschap, al gebeuren er hier en daar best interessante dingen.

Dat zegt leiderschapsadviseur en prestatiepsycholoog Inge Nuijten in haar nieuwe boek ‘Echte leiders dienen’.

Volgens Nuijten zijn er nauwelijks organisaties waar dienend leiderschap tot in de puntjes wordt uitgevoerd: ‘Sommige organisaties zetten bemoedigende stapjes. Maar het gaat om een hele gedragsverandering, en dat kost tijd. Je ziet dat sommige leiders een persoonlijke crisis doormaken en na een periode van bezinning tot andere werkwijzen komen. Maar voor de meeste leiders geldt dat ze langzaam tot inzicht komen.’

Manier-van-zijn

Dienend leiderschap heeft niet zoveel te maken met trucjes of gedragingen volgens specifieke regels, zegt de schrijfster: ‘Het is een manier-van-zijn. Dienende leiders voelen van binnen dat ze willen bijdragen aan de ontwikkeling van anderen. Hun houding is vooral gericht op de belangen van de stakeholders op de lange termijn in plaats van hun eigen (kortetermijn)belangen. Ze besteden veel zorg aan het tegemoetkomen aan de prioriteiten van anderen, zoals Robert Greenleaf

Praktijk

In de praktijk zitten we daar nog ver vandaan. ‘Veel leiders vinden zichzelf bijvoorbeeld belangrijk, hebben het idee dat het om hen draait, omdat ze meer verdienen dan anderen. Maar volgens mij is het juist andersom. Leiderschap betekent dat je de verantwoordelijkheid krijgt om mensen hun werk goed te kunnen laten doen. Daarvoor moet je mensen onder meer faciliteren en hun rol in het grotere geheel vertellen. De traditionele manier waarop veel organisaties zijn georganiseerd werkt steeds minder. Het kan niet meer, de wereld is te veel veranderd om strikt hiërarchisch leiding te geven.’

Minder contraproductief gedrag

Onderzoek wijst bovendien uit dat medewerkers minder contraproductief gedrag vertonen (zoals pesten, sabotage, informatie achterhouden en verzuim) als ze een leider hebben die oprecht betrokken is. In organisaties waar de leider vooral met zichzelf bezig is, voelen medewerkers zich minder gehoord en begrepen en daardoor hebben ze de neiging meer contraproductief gedrag te vertonen.
Daarnaast is het vaak aangenamer in bedrijven waar dienende leiders rondlopen. ‘Vaak zie je het al bij binnenkomst. Er zit een energieke dame achter de balie omdat ze het idee heeft ertoe te doen, in tegenstelling tot bedrijven waar een dame zit die niet eens gegroet wordt door de baas. Ik zie over het algemeen meer enthousiaste en creatieve mensen rondlopen in organisaties waar dienende leiders rondlopen. Niet zo gek natuurlijk: je gaat met een ander gevoel naar je werk als je baas je vertelt dat je een belangrijke bijdrage aan de samenleving levert, dan wanneer je alleen maar het idee hebt dat je gegevens komt inkloppen.’

Misvattingen

Er bestaan volgens de auteur nog veel misvattingen over dienend-leiderschap. ‘Dienend-leiders zouden niet doelgericht zijn, zichzelf wegcijferen en weinig daadkracht tonen. Zulke misvattingen komen voort uit de nadruk die gelegd wordt op het dienen, waardoor het leiden ‘vergeten’ wordt. Het is daarom belangrijk om te realiseren dat de aspecten dienen en leiden gelijkwaardig zijn: ze wegen allebei even zwaar.’
Dienend-leiders streven ernaar om medewerkers in staat te stellen zelf dienend-te-leiden. ‘Deze vernieuwende leiders zijn zelfverzekerd en kunnen daarom open staan voor anderen en informatie uit hun omgeving adequaat verwerken. Zij formuleren heldere doelen en ondersteunen hun medewerkers bij het verwezenlijken van die doelen.’

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInPin on PinterestShare on Google+Email this to someonePrint this page

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

13 reacties

  1. Silvester Werring op

    Mijn ervaring is dat door het frequent etaleren van, de omgeving zich realiseert, dat je wisselende – gelijktijdige momenten leider en / of dienend bent en dat de aspecten dienen en leiden tot gelijkwaardig zijn: ze wegen allebei even zwaar.?

  2. John Bisschop op

    Daar ben ik jaren mee bezig geweest bij de werkgever Mission Foods waar ik het langste heb gewerkt en daar waren ook de resultaten naar. Weinig ziekteverzuim, zeer weinig verloop binnen de organisatie, en steeds verhogende produktie resultaten. Het werkt heel zeker.

  3. Harry Vorenkamp op

    Nuyten heeft het bij het rechte eind. Ook onze onderneming constateert dat organisaties veelal net onvoldoende ‘doorpakken’. Toch verandert er in dit opzicht al een heleboel in positieve zin. Doorgaan dus!

  4. Cor Denneman Heilscher op

    Hartelijk dank voor de handreikingen als het gaat om daadwerkelijk dienend leiderschap.

    Met vriendelijke groeten,
    Cor Denneman Heilscher,
    levenslang leerling

  5. Gerard van Duinen op

    Mooi dat Inge Nuijten de noodzaak van Dienend Leiderschap op de agenda houdt. Ben benieuwd naar haar nieuwe boek, na haar (promotie?)onderzoek van een paar jaar geleden.

  6. Leendert kamerling op

    Een artikel dat juist weer heeft waar het in organisaties om zou moeten gaan. Naar mijn mening zou dienend leiderschap vervangen kunnen worden in participerend leiderschap, dan wordt de bedoeling nog duidelijker.

  7. Koos Groenewoud op

    @Gerard,

    Inge Nuijten is inderdaad gepromoveerd op SERVANT-LEADERSHIP. Ik heb de eer om van haar persoonlijk haar nieuwe boek “echte leiders dienen te mogen ontvangen. Ik heb veel waardering voor Inge en ben er zeker van, dat ze de rest van haar leven dienend- leiderschap blijft promoten. Ik kan het boek van harte aanbevelen, mede omdat het ergbtoegankelijk is.

  8. Gerard van Duinen op

    @Koos, merci bien. Ook van mijn collega-consultants Dienend Leiderschap ontving ik vanmorgen dezelfde tip. Lezen is ??n, minstens zo belangrijk lijkt mij om de daad bij het woord te voegen. Graag vrij-blijvend contact over dit thema? google onder humanyway

  9. Karin van Noort op

    Jaren geleden heb ik met dienende leiders een groot transitieproces vormgegeven. Het proces ?n de resultaten waren verbluffend, in menselijk en zakelijk opzicht. De kunst is wel om tijdig de juiste opvolging (door de hele organisatie heen) te realiseren.

  10. Silvester Werring op

    Cor Denneman; participerend leiderschap zonder is het een controlerend leider.
    Participeren betekend inzet en passie dus, ik weet niet of iedere leider voorgaande wil het staat los van verworven certificering. In mijn ogen hebben de goede het wel.

  11. “mensen (…) faciliteren en hun rol in het grotere geheel vertellen” lijkt me sowieso handig in een trnsitieproces. Goed te lezen dat dienend leiderschap dit stimuleert!

  12. Voor hen die zich willen bekwamen in Dienend Leiderschap heeft het Greenleaf Center for Servant Leadership open leergangen voor oa Middenkader en Executives.
    Op 15 april om 19.30 uur in A’foort is er weer een voorlichtingsavond waarbij mogelijkheid tot het spreken met huidige deelnemers over hun ervaringen. Aanmelding: info@gcsl.eu

Reageer