Coachen is vaak Advies in schaapskleren

0

Wat we coaching noemen blijkt vaak advies te zijn. Voor effectieve coaching is het noodzakelijk dat de coachee eigenaar is van het gesprek en de daaruit volgende acties.

Managers starten vaak een gesprek met “Jan, mag ik je wat advies geven?” Jan zal beleefd antwoorden dat hij dat waardeert, maar denkt ondertussen iets heel anders. Hij wil je advies net zo graag als een wortelkanaalbehandeling zonder verdoving. De meeste medewerkers willen geen advies. Ze willen hulp.

Maar hoe ga je nu van advies naar coaching? Stel jezelf voor als een ouderwetse, gedienstige butler. Luister en draag datgene aan waar de coachee of de medewerker behoefte aan heeft.

Het originele artikel is te vinden op de site van Management Craft.

Meer mediascan »
 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer