Charisma

0

Het is tragisch dat er een verschrikkelijke ramp aan vooraf moest gaan, maar de wijze waarop minister Frans Timmermans zich de afgelopen weken ontplooide heeft ons ook iets positief geleerd: charisma is terug op het leiderschapstoneel.

Tijdens de uitzending van College Tour met de minister van buitenlandse zaken was ik al onder de indruk.  Maar na zijn VN toespraak over het ongeloof en de wanorde omtrent het MH17-drama, is de stille diplomaat ontwaakt in een charismatische leider. En dat charisma is belangrijker dan ooit! Niet alleen voor politiek, ook voor directies en andere leidinggevenden.

Het gaat er niet om wat je kunt, maar wie je kent

Timmermans belichaamt misschien wel het beste wat het Nederlandse bedrijfsleven zo nodig heeft. Het charismatische leiderschap dat Timmermans liet zien in de dagen na het ongeval is niet alleen in die specifieke situatie van belang, maar kan op veel meer momenten en veel meer situaties van toegevoegde waarde zijn. Of het nu crisis is en er gereorganiseerd moet worden of je als manager/directeur het commitment wilt verhogen, zonder charisma kom je als leider niet ver. In een blog voor Harvard Business Review schreef prof. Rosabeth Moss Kanter waarom charisma zo belangrijk is voor leiders en ondernemers. Zij vertelt dat charisma van essentieel belang is om ook in de zakelijke context dingen voor elkaar te krijgen. Zakendoen is niet zozeer rationeel, maar vooral relationeel. Zo hebben charismatische mensen vaak een groot netwerk en worden veel deals hen gegund.

Inspiratiegeneratie

Het belang van charisma wordt ook steeds belangrijker naarmate meer van mijn generatiegenoten de arbeidsmarkt betreden. Een generatie die zoekt naar zingeving en inspiratie wil geen formeel opererende “Rutte of Dijsselbloem” als leidinggevende of directeur, maar meer een inspirator á la Timmermans. Natuurlijk zijn controllers en CFO’s hard nodig om de organisatie scherp en gezond te houden, maar het brengen van de boodschap, hoe slecht dan eventueel ook, moet weloverwogen én met flair worden gebracht.

Er zijn mensen die zeggen dat directies, ministers etc. vooral competent en kundig moeten zijn, maar ik heb liever dat deze personen charismatisch zijn. Juist in organisaties waarin zelfsturing steeds belangrijker wordt. Het echte werk wordt namelijk toch door de mensen gedaan die voor deze persoon werken en voor hen is vooral inspiratie en betrokkenheid van belang. Leiders moeten mensen in beweging brengen en hun netwerk activeren en een charismatische leider weet de beste mensen aan zich te binden. Het is niet alleen het idee of het product dat het succes van de organisatie verklaart, maar evenzeer het charisma van de leider.

Lees meer blogs van Jessy van den Boogaard

 

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

Reageer