Bescheiden managers zijn effectiever

1

Nederigheid is niet alleen een deugd zijn, het zorgt ook voor een concurrentievoordeel. Volgens onderzoek van de University of Washington Foster School of Business, presteren bescheiden mensen vaak beter en zijn het effectievere leiders. Toch wordt aan bescheidenheid in leiderschapsprogramma’s over het algemeen geen aandacht besteed.

Het onderzoeksteam definieert bescheidenheid als een drieledig persoonlijkheidskenmerk dat bestaat uit een accuraat zelfbeeld, het vermogen om te leren en het waarderen van de sterke punten van anderen. Bescheiden leiders zorgen voor bevlogen medewerkers en bevorderen samenwerking in teams. Bovendien optimaliseren ze baantevredenheid en verlagen ze het verloop, aldus onderzoeker Michael Johnson.

In de wetenschappelijke literatuur worden intelligentie en nauwgezetheid beschouwd als de beste voorspellers van prestaties. Het blijkt dat bescheidenheid een nog betere voorspeller is van prestaties. De beste leiders opereren stilletjes achter de schermen en laten hun medewerkers op de voorgrond treden. Deze ‘stille’ leiderschapsaanpak – luisteren, transparant zijn, bewust van de eigen beperkingen en het waarderen van bijdragen van anderen – is een effectieve manier om medewerkers betrokken te krijgen en te houden.

Bij het ontwerpen van een leiderschapsprogramma moet volgens het onderzoek met 6 basisprincipes rekening worden gehouden:
1. Weet wat je niet weet: Gedraag je niet als de ‘master of the universe’. Je kunt uitblinken op vele terreinen, maar als leider moet je vertrouwen op medewerkers die de juiste kennis en expertise hebben. Weet wanneer je moet delegeren.

2. Stel jezelf niet mooier voor dan je bent: We hebben allemaal de neiging om onze successen te benadrukken – en vergeten dan vaak dat het lang niet allemaal perfect is. Je in succes wentelen kan energie geven, maar teveel zorgt voor een aantasting van je oordeelsvermogen en een minder heldere kijk op de werkelijkheid.

3. Onderschat nooit de concurrentie: Je kunt briljant, ambitieus en brutaal zijn, maar de wereld is gevuld met andere hardwerkende, zeer intelligente en creatieve professionals. Maak niet de fout hen te onderschatten.

4. Bevorder dienstbaarheid: Medewerkers (en klanten) hebben snel genoeg door welke leiders hen willen helpen te slagen en welke leiders zich ten koste van hen willen profileren.

5. Luister naar vreemde ideeën: Er is voldoende bewijs dat de meest tot de verbeelding sprekende en waardevolle ideeën komen van medewerkers die wat vreemd overkomen of die laag op de hiërarchische ladder staan binnen de organisatie.

6. Wees hartstochtelijk nieuwsgierig: Ga steeds op zoek naar nieuwe kennis. Moedig nieuwsgierigheid bij je medewerkers aan. Er zijn correlaties tussen nieuwsgierigheid en positieve leiderschapattributen, waaronder emotionele en sociale intelligentie. Zelfs Einstein zei het al: “Ik heb geen speciale talenten. Ik ben alleen zeer nieuwsgierig.”

Natuurlijk is bescheidenheid of dienend leiderschap niet voor iedereen weggelegd. Maar bescheidenheid kan wel ontwikkeld en gestimuleerd worden. Volgens auteur Michelle Smith zul je, als je aan je eigen nederigheid werkt, zien dat anderen om je heen daar positief op reageren. Wees niet bang om over je eigen mislukkingen en zwakke punten te praten, en hoe je daarvan geleerd hebt. Je zult er beter door presteren en een effectievere leider worden.

Dit artikel over nederig of dienend leiderschap is te vinden op het blog van O.C. Tanner.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Manon Hendriks op

    Het bevorderen van de dienstbaarheid wordt hier genoemd als een basisprincipe. Dienstbaarheid is natuurlijk effectief tot op een bepaalde hoogte. Tot welke hoogte zou deze dienstbaarheid moeten gaan?