Bereken de economisch toegevoegde waarde per medewerker

1

Hoe moet de toegevoegde waarde per medewerker worden uitgerekend?

De discussie over de toegevoegde waarde van HR is oneindig. Dit komt doordat veelal subjectieve waarnemingen, gevoelens en meningen de basis vormen voor de discussie. Sommigen proberen deze discussie te objectiveren, bijvoorbeeld door een metric te gebruiken die de toegevoegde waarde van het HR-beleid meet.

Employee value added metrics meten de winst in relatie tot de personeelskosten, inclusief arbeidsvoorwaarden en opleidingskosten. Ze meten, met andere woorden, de financiële impact of bijdrage van het huidige HR-beleid.

Als voorbeeld voor het berekenen van de Human Economic Value Added (HEVA) wordt de Deutsche Telekom Group, een van de grootste telecommaatschappijen ter wereld, genomen. De data uit het financiële jaarverslag 2010 worden gebruikt om de economisch toegevoegde waarde per medewerker te berekenen. Het blijkt per medewerker per jaar een verlies wordt geleden van ruim €15.000.

Tevens worden nog drie andere methoden om de toegevoegde waarde per medewerker uit te rekenen toegelicht, inclusief valkuilen en economische rekenregels. Dit zijn:

  • Waarde gecreëerd per FTE van het Saratoga Institute
  • Formule van Fitz-Enz
  • Human Capital Development Contribution (HCDC) van Burkholder

Bij het interpreten moet je voorzichtig zijn. Door de uitkomsten in perspectief te plaatsen, door bijvoorbeeld te benchmarken of de jaar-tot-jaar-ontwikkeling te bekijken, is een meer nauwgezette interpretatie mogelijk.

Om de toegevoegde waarde goed te kunnen berekenen moet je dus drie stappen doorlopen:

  1. Zorg voor de juiste cijfers
  2. Calculeer
  3. Vergelijk

De Infographic, met uitgebreide uitleg over de diverse berekeningen, is te vinden op het blog van HRseconds

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Tijdens de P2P-TV workshop op 17 maart 2006 in Felix Meritis vedtelre ik aan Willem Valkenburg dat ik het logisch zou vinden als de Publieke Omroep naast Uitzending Gemist’ de video’s zou publiceren op Google Video en YouTube. Met name het feit dat webloggers deze content kunnen opnemen biedt nieuwe mogelijkheden. De interesse was er toen wel, de overtuiging en noodzaak nog niet. Maar in een paar maanden tijd is er het een en ander veranderd.