Belangstellende baas heeft loyalere medewerkers

4

Een beetje begrip van de baas doet wonderen. Dat blijkt uit het ‘Beste Werkgeversonderzoek’ van Effectory. Medewerkers van de 100 Beste Werkgevers van Nederland zijn erg tevreden over hun werk/privé balans. Het geheim van de beste werkgevers zit hem niet in minder uren werken, maar vooral in het geven van aandacht aan werknemers.

Aan het onderzoek werkten ruim 190.000 respondenten mee uit 300 organisaties.De respondenten zijn ondervraagd over hun werkzaamheden, arbeidsomstandigheden, collega’s, leidinggevenden, beloning en ontwikkelingsmogelijkheden. De balans tussen werk en privé wordt beoordeeld met een 6,9. Medewerkers van de 100 beste werkgevers van Nederland krijgen meer persoonlijke aandacht van hun leidinggevenden dan medewerkers van andere organisaties. Dit heeft een positief effect op de beoordeling van hun werk/privé balans.

 “Leidinggevenden die regelmatig in gesprek gaan met hun medewerkers en aandacht aan hen besteden, bouwen een goed contact met hun mensen op. Daardoor zijn persoonlijke omstandigheden beter bespreekbaar, zegt directeur Guido Heezen van Effectory. “Heeft een medewerker bijvoorbeeld een ziek kind thuis, of moeten eens per week de kinderen wat eerder opgehaald worden, dan kan vaak samen een oplossing gevonden worden. De leidinggevende zal eerder geneigd zijn zich flexibel op te stellen, wat heel prettig is voor medewerkers. Zij ervaren hierdoor een betere werk/privé balans."

Begrip tonen loont
Uiteindelijk plukt de werkgever zelf ook de vruchten van deze flexibiliteit: door het tonen van goodwill ontstaat meer loyaliteit. Heezen: "Vaak worden verzuimde uren uit zichzelf gecompenseerd door medewerkers die zich gehoord voelen. De wil om iets terug te doen is groot. Er wordt dus meestal niet minder gewerkt, in tegendeel zelfs. Medewerkers van de 100 Beste Werkgevers geven aan graag een stapje extra te zetten om bij te dragen aan het succes van hun werkgever."
Op woensdag 28 september 2011 worden de winnaars van de Beste Werkgevers Awards 2011 bekend gemaakt in het Muziekgebouw aan ’t IJ in Amsterdam.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Ares Mental Power op

    Wij van Ares noemen dat “Engagement”.. Zowel employee als ook employer engagement is de basis voor duurzaam succesvolle samenwerking. Wil jij weten hoe je in de toekomst maximal engagement met je mensen krijgt ? Doe dan eens de Medewerker 2.0 workshop met Ares

  2. Deze uitkomst was voor mij echt een verrassing! Moesten we in 2011 terechtkomen om tot deze conclusie te komen? Geen wonder dat er nog zoveel “herrie” op de werkvloer is. Volgens mij staat hier niets ander geschreven dan: GEVEN en NEMEN….

  3. Kim Castenmiller op

    Ik denk dat ieder mens dit eigenlijk wel weet. Zo werkt het eigenlijk in alle relaties: wederkerigheid, geven en nemen, “voor wat hoort wat”.
    Juist daarom is het fascinerend om te zien dat we dit universele begrip te weinig terug zien op de werkvloer. Ik begrijp wel de verbazing van Anneke.

    Zelf denk ik dat het is ontstaan door de enorme druk op resultaten. En dan niet zozeer kwalitatief resultaat dat goed is voor de klant, maar juist de kwantitatieve druk die in veel banen is ontstaan. Het lijkt wel te gaan om zoveel mogelijk produceren tegen zo laag mogelijke kosten. Alles wat kwantificeerbaar is, wordt gemeten en de druk wordt jaar op jaar opgevoerd. Die omstandigheid neemt voor een deel de ruimte om aandacht te hebben voor elkaar, te praten en samen dingen op te lossen, weg. Er ontstaat concurrentiestrijd, intern scoren over de rug van een ander.

    Eens goed kijken als HR professionals waar nu ?cht op wordt gestuurd in een organisatie, zou weleens nieuwe aanknopingspunten kunnen brengen, die effectiever zijn dan managers met de stok te slaan dat ze te weinig belangstelling hebben voor hun mensen.

  4. Bravo Kim! – Inderdaad is alles gericht op produceren en geld scheppen (weinig uitgeven, v??l binnenhalen). En dat gaat het makkelijkst over de ruggen van de mensen op de werkvloer.
    Die ondankbare honden moeten maar weer eens leren dat ze op de knietjes moeten gaan voor een pannetje soep … De vis wordt nog steeds duur betaald!