Beantwoord deze HR-vragen en dwing respect af

0

Hoe komt HR aan de directietafel? Dat gesprek voerden we tien jaar geleden al. En dat gesprek voeren we (in een andere vorm) eigenlijk nog steeds, signaleert XpertHR auteur Basti Baroncini. Daarbij is de diepere vraag: hoe krijgen we respect voor wat we doen, en hoe worden we meer gezien?

De auteur van het HR-blog Human Resources Today geeft een pijnlijk antwoord: je maakt geen kans op respect en zichtbaarheid, als je collega’s daar geen reden voor geeft. Dwing dat respect en die zichtbaarheid dus af! De schrijver is er (terecht) van overtuigd dat HR ontzettend veel waarde toevoegt. Maar helaas vergeten we dat vaak duidelijk te maken… tussen alle tientallen punten op de todo-lijst door.

Vijf vragen

Wie in staat is om de antwoorden op de onderstaande vijf vragen helder voor het voetlicht te brengen, zal automatisch meer respect voor zichzelf én voor de HR-functie afdwingen. De tip is: loop niet zomaar de boardroom binnen om de antwoorden op te lezen, maar verweef ze onopvallend in de gesprekken die je voert.

1. Kun je de top 20 procent van talenten aanwijzen, zodat we ervoor kunnen zorgen dat ze niet vertrekken?

Iedereen die gelooft in Pareto’s Principle weet dat 20 procent van de mensen 80 procent van het werk verzetten. Deze mensen zijn de edelstenen van het bedrijf, ze zijn het échte kapitaal, en eigenlijk kun je niet zonder ze. Jouw taak is om te weten wie die mensen zijn, en hun aanwezigheid en waarde (in cijfers) op de radar van de beslissers te krijgen. Want vertrekken deze mensen, dan heb je écht een probleem.

2. Wat zijn de kosten wanneer een medewerker vertrekt?

Natuurlijk kost een vertrekkende directeur meer dan iemand van de postkamer. Maar gewoon… gemiddeld… wat kost het als iemand vertrekt bij jouw bedrijf? En neem daarbij alle kosten mee: van de tijd die een functie leegstaat tot en met de recruiterkosten… neem echt alles mee. Wanneer je dat cijfer helder hebt voor jezelf, en het cijfermatig goed kunt onderbouwen, heb je in nogal wat gesprekken een behoorlijke positie. Geen aandacht voor diversiteit: dit is wat het potentieel kost. En ga zo maar door. Het respect komt vanzelf: vooral omdat je laat zien dat je zachte onderwerpen keihard kunt maken.

3. Hoe lang werken mensen gemiddeld voor je?

De manier waarop je dit meet is nog wel een dingetje. Maar het is goed om te weten hoeveel tijd mensen bij jouw bedrijf werken voordat ze weer vertrekken. Simpelweg omdat je veel waarde toe kunt voegen als je die tijd weet te verlengen, typisch een klusjes dat geklaard kan worden met HR-instrumenten. Sterker nog: het is een van de snelste manieren om groot verschil voor de organisatie te maken. En met vraag 2 in het achterhoofd, weet je cijfermatig ook gelijk wat het oplevert.

4. Hoe wordt je bedrijf ervaren?

De best presterende bedrijven maken veel gebruik van referral recruitment. Maar dat kan natuurlijk alleen als werknemers bereid zijn iemand aan te bevelen. Wederzijds. Want ook jouw bedrijf moet aanbevolen worden. Het is dus belangrijk om (wederom in cijfers) te weten hoe tevreden en bevlogen mensen zijn die bij jouw bedrijf werken.

5. Ontwikkelen jouw mensen zich nog?

Ontwikkeling van mensen is cruciaal als het gaat om de performance van bedrijven. Helaas weten veel organisaties niet of hun mensen zich wel ontwikkelen. En zelfs als ze een vaag idee daartoe hebben, dan nog kunnen ze het niet onderbouwen.

Meer lezen?

– Zo kom je als HR aan de directietafel

Bron: Human Resources Today

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer