Acht fouten die managers maken, volgens hun werknemers

0

Driekwart van de werknemers neemt geen ontslag om de baan, maar vanwege hun manager. Dit zijn de acht allergrootste fouten die managers volgens hun eigen medewerkers maken.

De auteur van deze blog deed via LinkedIn de oproep ‘wat is de ALLERgrootste fout die leidinggevenden maken?’ Daarop kwamen honderden reacties, waaruit deze acht punten werden gedestilleerd.

1. Micromanagen

Dit behoeft geen verbazing. Leiders die beslissingen, processen en andere mensen willen domineren, leiden vanuit angst in plaats van visie. Micromanagen zuigt eigenlijk al het leven uit je team.

2. Leiden vanuit macht of ego

Hoogmoed is een veelvoorkomende bron van conflict en boosheid. Zoals één respondent schrijft: ‘Intellectuele arrogantie is als een gezwel in sommige leiders en netwerken.’ Anderen schrijven dat mensen die alles denken te weten, de interne moraal binnen bedrijven verwoesten. Hoe dan ook: een gebrek aan dienstbaarheid en deemoedigheid – niet in staat zijn om fouten toe te geven – wordt als heel vervelend ervaren. Zelfs de wetenschap laat zien dat sommige vormen van trots slecht samengaan met zakelijk succes.

3. Niet luisteren

‘Ik zeg niet dat ze niet luisteren, maar ze horen niet wat hun medewerkers zeggen’, zegt een van de invullers. Gebrek aan actief en respectvol luisteren, is een duidelijke tekortkoming. Authentiek luisteren zou maar zo een van de meest onderontwikkelde vaardigheden bij leiders kunnen zijn.

4. Volgers niet waarderen

Er was eens een dirigent die midden in de nacht badend in het zweet wakker werd omdat-ie zich ineens iets had gerealiseerd. Hij vond zichzelf als leider van het orkest tamelijk belangrijk. Tot hij snapte dat hij de énige in het hele orkest is die geen énkel geluid maakt. En dat hij dus volstrekt afhankelijk is van zijn volgers. Veel leiders zien de waarde van volgers niet, weten niet hoe ze de waarde moeten zien, of zijn gestopt met het zien van die waarde. Het gaat dan om leiders die iedereen inwisselbaar vinden, in plaats van te kijken naar de waarde van individuen.

5. Zelf stilstaan in hun ontwikkeling

Veel leiders vinden leiderschapsontwikkeling op lagere niveaus heel erg belangrijk. Maar ze ‘vergeten’ dat het voor henzelf soms ook broodnodig is. Het verwijt van medewerkers is dat leiders zichzelf niet kennen, slecht communiceren en teveel vanuit ego handelen.

6. Gebrek aan grenzen

Sommige leiders vergeten dat er professionele grenzen zijn. Wanneer een leider ineens probeert om leuk en gezellig te doen met ondergeschikten, vervagen er grenzen die wel degelijk belangrijk zijn. De auteur zegt dat benaderbaarheid oké is, maar dat er wel een afstand moet zijn. Vanuit Nederlands oogpunt is dat misschien wel wat erg Amerikaans.

7. Geen feedback willen ontvangen

Omdat werknemers midden in het bedrijfsproces zitten, zou het logisch zijn als managers regelmatig aan hén zouden vragen hoe het er nou eigenlijk voorstaat. Maar dat blijkt niet het geval. Veel managers lijken niet echt geïnteresseerd in feedback van de werkvloer. Ze reageren defensief, stellen geen enkele vervolgvraag, maar vallen gewoonweg stil of beginnen meteen met het geven van allerlei (theoretische) uitleg.

8. Leiderschap niet willen delen

Zoals net al gezegd, is het logisch om medewerkers te betrekken bij het nemen van beslissingen, simpelweg omdat zij vaak het beste weten wat er in een bedrijf gebeurt. Maar kennelijk is het aantrekkelijker voor veel leiders om zelf alles te bedenken. Een respondent schrijft: ‘Betrek mensen bij het nemen van beslissingen. Zíj weten wat er op de werkvloer gebeurt. Bovendien voorkomt het dat mensen elkaar gaan vragen naar de geestesgesteldheid van het management als er weer eens een idiote maatregel wordt aangekondigd’.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.