5 criteria voor goed werkgeverschap

1

Veel organisaties spreken over fte’ s, kapitaal of assets als ze het over medewerkers hebben. ‘ Dat is jammer, want het gebruik van dat soort woorden bepaalt mede de organisatiecultuur’ , zegt consultant Anouk Minnes van Great Place to Work Nederland.

In de jongste editie van de Best Practices gids laat GPTW zien dat je juist positief kunt omgaan met je medewerkers door ze onderdeel te laten zijn van de organisatiecultuur. Bij Ormit werken bijvoorbeeld ORMIT’ers, geen fte’s. Minnes noemt vijf criteria waarop werkgevers zich kunnen onderscheiden om hun medewerkers te binden, boeien en behouden.

Criterium 1: variëteit

‘Variatie is heel belangrijk. Je wilt je medewerkers (en jezelf) blijven verrassen en prikkelen. Je kunt bijvoorbeeld nadenken over je communicatie. Hoe breng je groot en belangrijk nieuws bij je medewerkers over? Je kunt ervoor kiezen om alle communicatie via e-mail te laten verlopen, maar je zou bijvoorbeeld ook belangrijke zaken op een zeepkist in de kantine kunnen vertellen. Door te variëren blijven je boodschappen beter hangen bij je medewerkers.’

Criterium 2: originaliteit

‘Hoe speciaal en uniek is datgene wat je te bieden hebt? Kijk bijvoorbeeld eens naar je werving en selectie. Hoe origineel zijn de vacatureteksten? Is het misschien een idee om een keer een videoboodschap te plaatsen om nieuwe talenten te werven? En wellicht kunnen die ook in een videoboodschap antwoorden. Originaliteit is ook belangrijk in de presentatie naar buiten. Op de visitekaartjes van Incentro staan bijvoorbeeld ook de passies en hobby’s van de medewerkers. Zo krijgen de klanten ook een beeld van de medewerkers buiten zijn werk.’

Criterium 3: toegankelijkheid

‘Een ander punt waar je als organisatie goed naar moet kijken is de toegankelijkheid van al je programma’s. In veel organisaties zie je bijvoorbeeld dat ze een bonusregeling hebben voor de salesafdeling. Als ze goed verkopen, krijgen ze een bonus. Maar als een vergelijkbare regeling ontbreekt voor andere afdelingen, krijg je scheve gezichten. Die mensen werken ook hard om het beste resultaat te bereiken. Datzelfde geldt voor opleiding. Vaak zijn opleidingen alleen beschikbaar voor managers en leidinggevenden. Maar iedereen wil de mogelijkheid hebben om zich te ontwikkelen.’

Criterium 4: warmte

‘Een ander criterium waar je als werkgever op met letten is de warmte die je uitstraalt. Hoe persoonlijk en genereus ben je eigenlijk als werkgever. Kijk bijvoorbeeld eens naar de verjaardagen van je personeel. Koop je een generiek cadeau (zoals waardebonnen) of probeer je aan te sluiten bij de belevingswereld van je medewerker? Als iemand mantelzorgtaken uitvoert, kijk je dan naar de wettelijke regels of stel je alles in het werk om je medewerker de kans te geven ook voor zijn naasten te zorgen? Als je warmte uitstraalt heb je het ook niet over fte’s die in je organisatie werken, maar daadwerkelijk over mensen.’

Criterium 5: integratie met de kernwaarden

‘Misschien wel de belangrijkste stap om te zetten  en waar veel werkgevers eigenlijk niet vaak bij stilstaan  is om te kijken hoe je alles integreert met de kernwaarden van je organisatie. Je moet je constant afvragen: “Waar sta ik voor als organisatie? Wat zijn onze waarden en hoe laat ik alle programma’s aansluiten bij onze visie en cultuur?”. TamTam heeft bijvoorbeeld het ‘leef je droom’ programma. Daarin kunnen medewerkers proberen om hun droom uit te laten komen. Dat sluit aan bij hun kernwaarde; ambitie.’

Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

Reageer