Turbulente tijden vragen om sterke leiders. Maar een vergissing is snel gemaakt en legt een bom onder een goed uitgedacht plan. Leiders moeten weten hoe deze valkuilen te omzeilen.
Hierbij 13 veelvoorkomende fouten. Een uitgebreidere beschrijving van deze fouten én de oplossing om ze te voorkomen leest u op het blog van Harvard:
- De druk om snel te handelen ondermijnt organisatiewaarden en de cultuur
- Het management oefent teveel controle uit
- Leiders worden door werkdruk afgeleid van ‘de stemming’ van de organisatie
- Communicatie is hap-snap en grillig
- Onzekerheid creëert angst
- Medewerkers horen het via de media
- Er is geen uitlaatklep voor emoties
- Belangrijke stakeholders worden genegeerd
- Het lijkt makkelijker om te snijden dan om te herplaatsen
- Slachtoffers eisen alle aandacht op
- Veranderingen zijn opportuun (“komen mooi van pas”), niet strategisch
- Leiders verliezen geloofwaardigheid
- Somberheid en negativiteit bepalen de sfeer