HR-innovatie meest succesvol bij middelgroot bedrijf

0

Bij organisaties met vijftig tot honderd medewerkers maakt een vernieuwend HR-beleid de meeste kans van slagen. Kleine organisaties hebben vaak wel de flexibiliteit, maar niet de middelen. En grote organisaties hebben wel de middelen, maar ze zijn vaak te log. Hoogleraar Ferry Koster (Erasmus Universiteit) vertelde dit tijdens een XpertHR College over HR-innovatie.

Ferry Koster

Socioloog en universitair hoofddocent Ferry Koster gaf in het webinar twee voorbeelden van pioniers op het gebied van vernieuwend personeelsbeleid: Netflix en Google. De Amerikaanse streamingsdienst geeft medewerkers veel vrijheid en eigen verantwoordelijkheid. Bij het aannemen van nieuwe collega’s wordt wel onderzocht of zij daar ‘volwassen’ genoeg voor zijn.

Zoekmachine Google staat bekend om zijn vergevorderde feedbackcultuur. Medewerkers kunnen elkaar elke minuut van de werkdag reacties geven op hun prestaties. ‘Ongelijke’ beloning staat hoog in het vaandel. Als medewerkers zich extra inzetten, krijgen ze meer betaald.

‘Mooie voorbeelden, maar voor de meeste Nederlandse organisaties zijn deze werkwijzen niet toepasbaar’, zegt Koster. Een radicaal andere manier van beoordelen of belonen moet passen bij de bedrijfscultuur. ‘Als een bedrijf autonomie wil stimuleren, heeft dat ook gevolgen voor zaken zoals het trainingsaanbod en de werving van personeel.’

Totaal nieuw

Uit een enquête over innovatief personeelsbeleid blijkt dat 54 procent van Nederlandse bedrijven daarmee bezig is. De deelnemers aan het online college scoren iets hoger: 59 procent zegt bestaande HR-praktijken te verbeteren. Bij 20 procent is het er nog niet van gekomen. Daar staat tegenover dat 22 procent van de deelnemers al ‘totaal nieuwe’ HR-praktijken heeft ingevoerd.

Niet alleen de grootte van de organisatie bepaalt of er geld en ruimte is voor veranderingen in het personeelsbeleid. Uit onderzoek bij Nederlandse bedrijven (2017) blijkt dat bepaalde sectoren verrassend hoog in de grafieken staan. Auto- en reparatiebedrijven, de horeca en de detailhandel zijn er het actiefst mee bezig. De (zakelijke) dienstverlening en communicatie staan onderaan en ict neemt een middenpositie in. ‘Ferry Koster: ‘Dit kan betekenen dat de innovatie daar al achter de rug is. Of de grootte van de it-bedrijven speelt een rol.’

Imago

Waarom hebben de deelnemers aan het webinar wel of geen innovatief HR-beleid? Wel, omdat we voorop willen lopen, zegt 11 procent. We willen kunnen inspelen op veranderingen, zegt 66 procent. Acht procent weet niet hoe en 16 procent heeft geen tijd en middelen. In het vragenrondje voegt een deelnemer toe dat een vernieuwend personeelsbeleid ook goed kan zijn voor het imago van een organisatie (employer branding).

Wie zich afvraagt hoe te beginnen, raadt Koster aan te kiezen uit twee routes. HR-professionals kunnen samenwerken met gelijkgestemde organisaties, bijvoorbeeld door samen trainingstrajecten te ontwikkelen. De andere route is meer intern gericht op het ontwikkelen van een leercultuur. Als een organisatie al in het teken staat van ontwikkeling, sluit een innovatief HR-beleid daar naadloos op aan.

Terugkijken: XpertHR College met Ferry Koster over beoordelen (2018)

Lees meer over:

Over Auteur

Jolan Douwes

Jolan Douwes is auteur van XpertHR. Behalve journalist is zij ook loopbaanadviseur. Zo pikt ze de laatste ontwikkelingen op het gebied van werk snel op. Voor XpertHR Actueel schrijft ze onder andere interviews en praktijkverhalen.

Reageer