HR-directeur Rabobank: ‘Aantrekkelijke werkplekken maken de werkgever’

0

Rabobank is volgens hoogopgeleiden, op basis van de ambities, wensen en verwachtingen van hun huidige werkgever en de arbeidsmarkt, bekroond tot Favoriete Werkgever van 2018. Janine Vos, HR-directeur van Rabobank, vertelt over het succes en geeft tips voor HR.

1. Waarom denkt u dat Rabobank is gekozen tot favoriete werkgever van 2018?

Janine Vos

‘Allereerst zijn we natuurlijk heel trots dat Rabobank verkozen is tot favoriete werkgever! Werknemers vinden het steeds belangrijker om te werken bij een organisatie die het verschil maakt in de maatschappij. Rabobank heeft sinds 2017 een nieuwe duidelijke missie, namelijk Growing a better world together. Deze nieuwe positionering heeft ook bijgedragen aan het beeld van ons als werkgever.

Vanuit onze coöperatieve roots zijn we sterk betrokken bij de lokale leefomgeving van onze klanten. Door de actieve betrokkenheid van onze collega’s bij o.a. plaatselijke verenigingen, sportclubs, sociale ondernemingen en stichtingen zijn we zichtbaar in de samenleving. Om een aantrekkelijk werkgever te zijn is het van belang dat je als organisatie een omgeving creëert waar medewerkers graag willen zijn. Dit doen we door het bieden van inhoudelijk uitdagend werk, een aansprekende cultuur met leuke collega’s en investeren we veel in persoonlijke en vakinhoudelijke ontwikkeling. Zo bieden we medewerkers de ruimte om te groeien en zelf ook het verschil te maken.’

2. Hoe speelt Rabobank in op de behoeften van de werknemers?

‘Uit het Intermediair Imago onderzoek van 2018 blijkt dat werk-privébalans een belangrijk thema is voor werknemers. Het hebben van een goede werk-privébalans is ook voor onze medewerkers belangrijk. Als organisatie geven we medewerkers de flexibiliteit om, in overleg, hun werktijden vorm te geven en locatie-onafhankelijk te werken. Wij kijken naar output en ontwikkeling. Zo hebben managers en medewerkers ook GROW gesprekken. Deze gaan over wat jij als persoon inbrengt, waar je krachten zitten en hoe jij je nog verder zou kunnen en willen ontwikkelen. Zo kijken manager en medewerker samen hoe de medewerker verder kan groeien, wat weer past bij de wens van collega’s om zelf vorm te geven aan hun loopbaan.

Daarnaast vinden medewerkers van Rabobank, net als de respondenten van het Intermediair Onderzoek, het belangrijk om uitdagend werk te hebben. Onze manier van werken draagt bij aan het werkplezier. Veel collega’s werken al in multidisciplinaire teams samen aan projecten met een sterke klantfocus. Zo zorgen we ervoor dat medewerkers hun talenten inzetten en we als organisatie relevant blijven voor onze klanten.’

3. Welke HR-aspecten zijn een uitdaging binnen Rabobank en hoe tackelen jullie deze?

‘Onze omgeving verandert steeds en daarmee ook de klantbehoefte. Dat blijft een uitdaging voor Rabobank. We willen zo goed mogelijk inspelen op de wensen van de klant en we verwachten dat dit impact gaat hebben op de manier van werken. Veel banen zullen in de toekomst veranderen of niet meer bestaan. Daar staat tegenover dat er ook weer veel nieuwe banen gecreëerd worden, en dat zien we nu ook al gebeuren. Bij het aannemen van nieuwe mensen focussen we daarom in toenemende mate op skills die future proof zijn. Denk daarbij aan kwantitatieve skills als modelleren en coderen. Ook willen we onze medewerkers meenemen in deze ontwikkelingen en ze voorbereiden op de toekomst. Medewerkers kunnen hier op inspelen door bijvoorbeeld hun persoonlijke ontwikkelbudget in te zetten en een cursus op het gebied van data te volgen.’

4. Wat gaat HR doen om favoriete werkgever te blijven?

‘Momenteel zijn we op basis van onze missie (growing a better world together) en onze positionering als werkgever verder aan het vormgeven. Natuurlijk blijven we inzetten op wat we belangrijk vinden: ontwikkeling, vaardigheden en afwisselend werk. Door veranderingen in de markt en de organisatie zijn we ook op zoek naar meer IT’ers en data-analisten. Deze technici denken niet altijd aan een bank als werkgever. Aan deze doelgroepen moeten we laten zien dat we juist ook voor hen een interessante werkgever zijn. Kortom we hebben nog genoeg te doen.’

5. Hebt u tips voor HR-teams van andere bedrijven?

‘Iedereen weet ondertussen wel dat werk gaat veranderen, maar ik merk dat mensen onderschatten binnen welk termijn dat gaat gebeuren. Ik denk dat mensen zich moeten realiseren dat ze ook nu al bezig moeten zijn met hun ontwikkeling. Enerzijds gericht op wat ze echt leuk vinden om te doen, maar anderzijds ook kijkend naar wat in de toekomst nodig is. Daag jezelf en medewerkers uit om eens iets heel anders te gaan doen. Op die manier creëer je ook binnen de organisatie meer begrip en zal je zien dat samenwerking efficiënter gaat verlopen.’

Lees meer over:

Over Auteur

Sacha Luijkx

Sacha Luijkx is redacteur bij XpertHR Actueel. Met haar perfectionistische en pro-diversiteitsblik voorziet zij u van alles wat u moet weten rondom HR.

Reageer