‘Het fundament van ons kantoor is het delen van kennis’

0

Het netwerk van Frans Landstra van Hanze Advocaat bestaat uit organisaties uit de zorg. Hoe zorgt hij voor blijvende relevantie?

Frans Landstra van Hanze Advocaat

Eerst maar eens de vraag: is het eigenlijk belangrijk om relevant te zijn voor je netwerk?

‘Ja. Sterker nog, relevantie is alles, zonder relevantie heeft geen enkel kantoor bestaansrecht.’

Duidelijk. Wat is relevantie in jouw ogen?

‘Het hangt sterk samen met onderscheidend vermogen. Een advocatenkantoor dat écht onderscheidend is in zijn aanpak of kostenstructuur, is automatisch relevant voor zijn netwerk. Wat je veel ziet, zijn kantoren die zich ‘kwalitatief goed’ noemen, of ‘transparant’, of ‘laagdrempelig’. Dat is wat mij betreft geen onderscheidend vermogen, dat alles hoort de basis te zijn. Dus cut the crap and get to the point: wat krijgen klanten bij jou wél en bij andere kantoren niet? Daar zit je sweet spot. En als je daar zelfs garanties bij durft te geven, dan ontstijg je het niveau van de ‘mooie praatjes.’

Hoe zijn jullie zelf achter jullie onderscheidende vermogen gekomen?

‘Door heel regelmatig sessies met het hele kantoor te houden en elkaar daarbij goed te bevragen naar wat ons precies onderscheidt en hoe we dat goed onder woorden kunnen brengen. En door steeds weer door te vragen waarom iemand dit werk nou zo leuk vindt om te doen. Uiteindelijk kwamen we erachter dat het niet zozeer ging om juridische oplossingen te vinden of zaken te winnen.’

Wat is dat onderscheidende vermogen dan, wat maakt jullie relevant?

‘In één zin: wij maken organisaties en mensen succesvoller. Om iets concreter te zijn, wij vinden dat zorgorganisaties veel meer tijd zouden moeten steken in het voorkomen van problemen dan in het oplossen ervan. Daar helpen wij ze bij met een integrale dienstverlening. In de zorg zijn er genoeg uitdagingen, met het gebrek aan handjes als voornaamste. Verzuim en verloop zijn aan de orde van de dag. Dan kun je aan de achterkant gaan zitten – door de problemen op te gaan lossen, denk aan re-integratie – maar ook aan de voorkant. Met andere woorden, onze missie is dat we door ons netwerk te trainen, te coachen en te begeleiden, veel problemen vóór zijn. Het fundament van ons kantoor is het delen van kennis.’

Kun je een voorbeeld geven van dat trainen en begeleiden?

‘Je moet daarbij denken aan arbeidsrechtelijke trainingen, maar bijvoorbeeld ook aan gespreksvoering. Hoe voer je als leidinggevende of HR nu een goed gesprek? Hoe maak je werkstress en onvrede op de werkvloer bespreekbaar? Hoe ben je een goede werkgever in een complexe branche?’

Je kunt als advocatenkantoor relevant zijn met (dus) een duidelijk profiel, maar desondanks geen netwerk hebben. Heb je tips hoe je zo’n netwerk opbouwt of uitbouwt?

‘Het belangrijkste advies dat ik kan geven: blijf vooral bij jezelf. Stel je houdt niet van businessclubs, ga daar dan ook vooral niet naartoe en zoek iets wat wél bij je past. Een andere netwerkregel: eerst brengen, dan halen. Met andere woorden, echte contacten doe je pas op als je actief bent. Ook hier geldt dat je iets moet doen wat bij jou past. Dat kan bijvoorbeeld een sportclubje zijn met andere ondernemers. Een laatste tip, als je ergens naar toe gaat – of dat nu een netwerkevenement is of bijvoorbeeld een congres – neem je dan voor om in elk geval twee nieuwe contacten te spreken, en ook twee bestaande. Zo voorkom je dat je de hele middag bij de ‘usual suspects’ staat bij te praten, maar geef je toch voldoende aandacht aan het netwerk dat je al hebt opgebouwd.’

Ook lezen: 4 tips om relevanter te zijn voor uw netwerk

Lees meer over:

Over Auteur

Paul Poley

Paul Poley schrijft artikelen voor XpertHR. Hij is gespecialiseerd in de uitzendbranche en alles wat daarmee te maken heeft.

Reageer