Beweeg mensen met een heldere organisatie ‘purpose’

0

Wil je werknemers aan je organisatie binden, en zeker de jongere generaties, dan is het belangrijk aandacht te besteden aan de purpose van je organisatie. In deze longread van de Boston Consulting Group staat uitgelegd hoe je dat doet.

Purpose laat zich altijd een beetje moeilijk vertalen. Het woordenboek zegt “levensdoel”, de meer vrije vertalers hebben het over “het DNA van je organisatie”. Enfin, wat we bedoelen is duidelijk.

Waarom aandacht besteden aan purpose?

Veel organisaties hebben de laatste tijd aandacht voor purpose. Maar waarom eigenlijk? Een paar redenen:

  • We weten steeds beter dat een heldere purpose zich uiteindelijk kapitaliseert. Onderzoeken laten zien dat een sterk doorleefde purpose gewoon goed is voor de winst van organisaties.
  • Werknemers willen werken aan een goede zaak, anders hebben ze beduidend minder interesse in een organisatie. Purpose is een goede manier.
  • Leiders zijn soms ook mensen, en als er door puberkinderen maar lang genoeg op ze gezeurd wordt, dan willen ze zelf ook wel gaan nadenken over people, planet, profit.
  • Transformatie is het nieuwe zwart. We zijn continu in verandering, en daarin blijf je alleen overeind als je helder hebt wie je nou eigenlijk zelf bent.

Verkeerde manier

Helaas kiezen veel organisaties een volstrekt verkeerde manier om met purpose aan de gang te gaan. Meest voorkomende fout: het enerzijds niet doorleven, en het anderzijds veel te oppervlakkig aanpakken. Als je een bureautje inhuurt om met het MT in een paar middagen een paar slogans te bedenken, dan kom je waarschijnlijk niet tot de kern. En wellicht wordt het dan ook niet gedragen door je medewerkers. Veel ‘purposes’ komen bovendien niet veel verder dan generieke statements die feitelijk bij ieder bedrijf hadden gepast, en dus niks zeggen over dít specifieke bedrijf.

Inspirerend voorbeeld

Het gaat er dus om de hele organisatie erbij te betrekken, zelfs een aantal van de belangrijkste stakeholders. En om er vervolgens consequent aandacht aan te besteden. Een bedrijf wat dit heel goed gedaan heeft is Always, verkoper van dameshygiëne. Eerst verkochten ze vooral maandverband. Maar een tijd geleden besloten ze uit een ander vaatje te tappen, door “vrouwen te helpen hun volle potentieel te leven”. Ze besteden veel aandacht aan het vergroten van zelfvertrouwen van jonge meisjes. Volgens BCG was de campagne uitermate motiverend en inspirerend was voor zowel medewerkers als klanten.

Do’s en dont’s

In het artikel staan vier stappen beschreven om goed aan de slag te gaan met purpose. Wegens ruimtegebrek hieronder alleen een paar steekwoorden, hier vind je een uitgebreide beschrijving met do’s en dont’s.

  • Ontdek de purpose door in gesprek te gaan met allerlei stakeholders.
  • Communiceer het uitgebreid.
  • Ga ermee aan de slag, probeer het actief vorm te geven in alle delen van je organisatie.
  • Borg het, wederom in alle delen van je organisatie. Zorg dat het duurzaam aandacht krijgt en onderhouden wordt.

Bron: Boston Consultancy Group

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer