Verander de meeteenheid

0

Over data driven HR is veel te doen. Directie, management en HR-professionals hebben data nodig om te sturen, om beslissingen te nemen.

 

Kijk alleen maar naar het HR Analytics dossier op de website van P&O Actueel. 

Auteur Derek Irvine laat echter met een mooi voorbeeld zien dat de geëigende data of meeteenheden (metrics) ook lang niet altijd het juiste verhaal vertellen.

Het voorbeeld betreft kunstmatige harten. Dit zijn eigenlijk in essentie pompen, met bewegende delen die stuk kunnen gaan. De nieuwste generatie kunstmatige harten werkt op basis van een rotor. Kunstmatige harten op basis van een rotor kunnen niet verslijten. Er is echter één probleem: personen met een dergelijk hart hebben geen pols. Een rotor snort in plaats van te pompen. Er is geen pols voelbaar en de ECG (elektrocardiagram) geeft een flatline. De standaard metrics die artsen hebben om vast te stellen of iemand leeft voldoen dus niet (meer).

Dit is een veelbelovende techniek die het leven van hartpatiënten kan verlengen en veraangenamen. Maar de acceptatie ‘ blijft hangen’ op het feit dat de pols ontbreekt en artsen daar ‘ bang van worden’ . Irvine roept dus op tot het veranderen van de metric.

Dit is tevens interessant voor HR-professionals. Er wordt heel veel gemeten en gerapporteerd, maar het management is vaak niet of nauwelijks geïnteresseerd. Bij medewerkerstevredenheidsprogramma’ s (employee recognition) is er vaak een metric over hoeveel jubilerende medewerkers er zijn.

Een echt goed programma houdt realtime bij hoe het staat met het verloop, de productiviteit en de betrokkenheid. Een goed programma meet ook de mate waarin medewerkers aansluiten bij de kernwaarden en de cultuur van de organisatie. Op deze wijze kan actief ingegrepen worden  en kan de cultuur pro-actief gemanaged worden.

Stop dus met  de manier waarop we het altijd gedaan hebben!
Wetenschappers hebben altijd getracht ‘ de pols’ te reproduceren. Als je echter ‘ de pols’ verwijderd kan dat de andere organen niets schelen. Door heel anders naar het probleem te kijken worden nu vele levens gered.

Hetzelfde geldt voor medewerkerstevredenheidsprogramma’ s. Dit moeten echtstrategische programma’ s worden, waar managers om geven. De traditionele jubilea of de medewerker van de maand voldoen gewoon niet meer. Deze metrics en middelen zorgen niet voor een fit met organisatiewaarden en strategische doelstellingen. Maar dit is wel nodig om echt impact te hebben.

Durf anders te zijn. Probeer iets nieuws. Stop met het zoeken naar ‘ de pols’ en luister eens naar ’ het snorren’ .

Deze mooie analogie van John Irvine kun je nalezen op het blog TLNT

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.