HR-team Klant Contact Services Achmea

0

Iedere maand brengt trainer Marleen de Bruijn met behulp van e-portfolio’ s de kwaliteiten van een team in kaart. De rollen van Belbin staan hierbij centraal. Deze keer spreekt zij met het HR-team van Klant Contact Services.

Klant Contact Services (KCS), een zelfstandig onderdeel van Achmea, ondersteunt alle Achmea-onderdelen in het aangaan en onderhouden van klantcontacten. Als ik aankom bij de vestiging in Utrecht, tref ik een gezellige sfeer en staat de taart klaar om Christels verjaardag te vieren. Ik ben overduidelijk op bezoek bij een team met veel groepswerkers! Groepswerkers streven naar eenheid binnen het team, naar een wij-gevoel. Een goede sfeer en een hoge groepsmoraal zijn belangrijke waarden. Hoe zit dit bij jullie? ‘ Het typeert ons goed en past bij de cultuur van KCS’ , vertelt Yvonne: ‘ We willen open zijn, informeel en werkplezier is een belangrijke waarde.’ ‘ We zijn een amicale en platte organisatie’ , vervolgt Wendy. De drijfveer aanzien (streven naar een positie die indruk maakt op anderen) scoort hier dan ook laag. ‘ Dat is precies de reden dat ik ooit ben overgestapt van een competitieve naar een meer vriendelijke en mensgerichte organisatie’ , vertelt Christel. Wendy: ‘ Ik herken in de resultaten wel dat ik beschik over twee conflicterende natuurlijke teamrollen; die van vormer en groepswerker.’ De vormer is gedreven en daadkrachtig, gaat recht op zijn doel af, maar kan anderen daarbij weleens voor het hoofd stoten. De groepswerker is juist gevoelig voor sfeer en wil het iedereen naar zijn zin maken. ‘ Ik ben heel resultaat- en doelgericht, maar vraag me  als ik snel ga  ook direct af of ik niet té snel ga, en wat anderen ervan vinden. Staan we er allemaal nog wel achter?’

Waardering en samenwerking

Deze behoeften aan waardering en samenwerking zijn kenmerkend voor de groepswerker, en scoren ook hoog in dit team. Muriël: ‘ We zijn van twee naar zes man uitgegroeid. We stuurden altijd alles naar elkaar op om de mening van de ander te horen, maar we doen dit nu nog steeds!’ De rest valt haar lachend bij: ‘ We willen altijd de reacties van de anderen weten’ , ‘ Iedereen moet er wat van vinden’ en ‘ We zijn erg van het overleg.’ Dagmar: ‘ Hier ligt voor ons een uitdaging. De teamspirit is mooi, maar het werkt ook vertragend. Iedereen hoeft niet overal over mee te denken.’ Gelijk worden goede voornemens gemaakt en knopen doorgehakt. ‘ Vanaf nu sturen we onze stukken nog maar naar één collega, en niet meer naar iedereen,’ luidt het gezamenlijke besluit.

Besluitvaardigheid

Ook die besluitvaardigheid typeert dit team. Naast een duidelijke doel- en actiegerichtheid. Het zijn kwaliteiten die de aanwezige voorzitters, vormers en bedrijfsmannen inbrengen in dit team. En dit alles in een prettige sfeer; als de kers op de verjaardagstaart.

Meedoen?

Wil je met je HR-team meedoen aan deze rubriek? Stuur dan een mailtje naar de redactie.

Teamrollen

Voorzitter: stuurt het proces aan en maakt dat anderen werken aan gemeenschappelijke doelen
Vormer:
genereert actie en scherpt de doelen aan
Plant: zoekt naar openingen voor problemen
Monitor: analyseert problemen en evalueert ideeën en suggesties
Bedrijfsman:
zet plannen en ideeën om in werkbare procedures
Groepswerker:
bevordert de teamgeest
Brononderzoeker:
is op zoek naar ideeën, ontwikkelingen en informatie buiten de groep
Zorgdrager:
zorgt dat alles voorbereid is en volgens plan verloopt
Specialist: voorziet de groep van kennis waar een tekort aan is.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.