Hoe Big Data HR gaan helpen

0

Organisaties zitten op grote bergen ongestructureerde data. In systemen is alles over klanten, transacties en medewerkers vastgelegd.

 

Zoveel soms dat organisaties zich geen raad meer weten waar ze met deze data naartoe moeten en wat ze eruit moeten of kunnen halen. Er komen steeds meer instrumenten beschikbaar om betekenisvolle relaties en inzichten uit deze berg met ongestructureerde ‘Big Data’ te destilleren.

Een voorbeeld dat recent in het nieuws was betreft het Amerikaanse warenhuis Target. Dat voorspelt op basis van analyses van oriëntatie- en aankoopgedrag of je zwanger bent en in welke week je gaat bevallen. Uiteraard speelt het warenhuis daar commercieel op in door bijvoorbeeld aanbiedingen te doen voor babyproducten.

Echter, ook HR-afdelingen kunnen van deze technieken gebruik maken om het medewerkersbestand te analyseren. Grotere organisaties zijn hier al mee bezig. Niet om, zoals ze zelf zeggen, medewerkers te bespioneren, maar om op organisatieniveau onderbouwde HR-beslissingen te kunnen nemen.

Bersin geeft drie voorbeelden van organisaties die Big Data inzetten om betere beslissingen te nemen:

  1. Lowe heeft de relatie tussen betrokkenheid, beloning, managementeffectiviteit en omzet per winkel bestudeerd. Het bedrijf heeft nu een gevalideerd model dat managers helpt bij het nemen van beslissingen over leiderschap, organisatie-ontwerp en opleidings- en trainingsprogramma’s. De effecten op de omzet per winkel zijn groot. Als een winkel onderpresteert kan het HR-analytics team snel achterhalen op welk punt actie ondernomen moet worden.
  2. Aramark heeft een relatie ontdekt tussen veiligheidsrapporten, medewerkertevredenheid en de tevredenheid van klanten. Op basis hiervan is een simpel, maar statistisch gevalideerd dashboard ontworpen met groene, oranje en rode lichten. Door het management kan onmiddellijk actie worden ondernomen op het moment dat de klanttevredenheid of winstverwachting daalt.
  3. Een verzekeringsmaatschappij heeft een aantal maatstaven ontwikkeld die helpen bij het aannemen van de beste salesmensen. Zij vonden bij een analyse een heleboel niet voor de hand liggende factoren die correleren met goede salesprestaties. Zij hebben hierop hun werving aangepast. Dit leidde tot een verbetering van de productiviteit met 20%.

Slechts een zeer beperkt aantal HR-teams voelt zich volledig vertrouwd met data-analyse. Dat zal dus moeten veranderen, aldus Bersin. HR moet begrijpen wat de factoren zijn die van belang zijn bij het verbeteren van de productiviteit, service, innovatie en uitvoering. Op basis van deze gevalideerde data kunnen het belonings- en trainingsbeleid aangepast worden. HR-investeringen renderen dan veel beter.

McKinsey verwacht dat organisaties die Big Data in hun eigen voordeel gaan gebruiken een groot concurrentievoordeel zullen hebben. Bersin zegt dat het nu de tijd is om Big Data voor HR te gaan inzetten. Het is niet eenvoudig, maar zal veel opleveren.

Deze bijdrage over de nieuwe hype big data is te vinden op het blog van Bersin.com.

Meer Mediascan »

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.