Artificial intelligence verandert HR-werk drastisch

0

Artificial intelligence is inmiddels zo ver gevorderd, dat het werk van de HR-professional er radicaal door kan veranderen. Kwaliteitskrant The Wall Street Journal schrijft er een lijvige longread over.

Artificial intelligence (AI) gaat uit van het gebruik van grote hoeveelheden data, en het herkennen van patronen daarin. Als grote groepen bezoekers van een webwinkel naast product A bijvoorbeeld ook product B kopen, dan kan AI dat tweede product vervolgens ook bij volgende klanten zetten in de hoek met ‘suggesties’.

Kansen van artificial intelligence

AI maakt ons leven nu al een stuk gemakkelijker, maar vooralsnog wordt het vooral voor commerciële en logistieke doeleinden gebruikt. Nu zijn HR en de werkplek aan de beurt. De Amerikaanse kwaliteitskrant somt een paar toepassingen op:

  • AI kan de beste kandidaten vinden, en wel op twee manieren. Stel dat je 150 sollicitatiebrieven met bijgesloten cv’s krijgt, dan kost het nogal wat tijd om die allemaal door te spitten. AI helpt daarbij door ze in razend tempo allemaal door te nemen, te selecteren op de belangrijkste factoren (die die geleerd heeft van vorige sollicitanten), en jou vervolgens de beste 10 kandidaten voor te stellen.
    De andere manier is nóg bijzonderder. AI-software kan gaan zoeken op internet naar mensen met bepaalde kwalificaties en achtergronden in netwerken waar jijzelf nog niet eerder aan had gedacht. Zo vergroot je exponentieel de pool waarin wordt gezocht, en kom je uit op niet-standaard kandidaten die tóch bewezen goed zijn in hun werk. Zeker in sectoren waarin schaarste heerst, kunnen dit ideale recruitmentstrategieën zijn.
  • AI kan in de gaten houden wat mensen doen. Als alle computers en telefoons aangesloten zijn op de AI-database, dan kan die continu in de gaten houden wat iedereen doet. En daarin kan de software dan weer patronen herkennen. Als iemand te vaak op Amazon.com zit te winkelen, kan dat duiden op verminderde motivatie. En wanneer iemand adressenlijsten kopieert, kan dat duiden op iemands intentie om het bedrijf te willen gaan verlaten. In beide gevallen kan dat aanleiding zijn voor een goed gesprek. Een van de geïnterviewde gebruikers geeft het voorbeeld van twee minder goed functionerende medewerkers: één is inderdaad weggegaan, maar de ander had vooral hulp nodig om weer even perspectief in de carrière te zien. De AI-software had de onderliggende beweging in beide gevallen eerder opgemerkt dan de manager.
  • AI kan tegenwoordig zelfs gevoelens herkennen. De software scant door alle geschreven tektsen van alle mensen (e-mail, rapporten, etc), en herkent bepaalde positieve of negatieve taal. Wanneer de software een drastische verandering ziet (iemand gaat in een paar weken tijd veel negatiever over een bepaalde groep mensen praten), dan kan dat voor de manager aanleiding zijn om met een kop koffie eens te vragen hoe het met iemand gaat.
  • AI kan zien welke toptalenten vermoedelijk snel een volgende stap willen maken. De organisatie kan er dan voor kiezen om (op basis van AI-tips) een volgende functie aan te bieden, of iemand te laten gaan.

Bezwaren van artificial intelligence

Natuurlijk zitten er ook gevaren aan AI, bijvoorbeeld als het gaat om privacy. Welke OR of vakbond staat te klappen bij het voorstel om álle e-mails door te laten lezen door externe software?

Maar er zijn ook andere bezwaren. Bijvoorbeeld: als in het verleden vooral blanke mannen uit de Randstad zijn aangenomen voor een bepaalde functie, dan kan AI gaan denken dat-ie daar naar op zoek moet. Terwijl onder multiculrele vrouwen uit de provincie ook heel goede kandidaten te vinden zijn. Met andere woorden: AI zoekt op basis van gegevens uit het verleden, terwijl dat niet altijd iets wil zeggen over de toekomst.

Een ander bezwaar wat genoemd wordt is dat AI in sommige opzichten meer kan dan mensen, maar dat die mensen altijd nodig blijven voor de juiste interpretatie van de gegevens. Wanneer de mens klakkeloos overneemt wat de algoritmes zeggen, is het risico groot dat de plank misgeslagen wordt.

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer