UWV WERKbedrijf en uitzendbranche in nieuw samenwerkingsverband

4

Medewerkers van uitzendbureaus en werkcoaches van UWV WERKbedrijf kunnen vanaf 1 november 2010 terecht bij het nieuwe expertisecentrum ‘Servicepunt Flex’.

Het Servicepunt Flex geeft advies en informatie betreffende samenwerkingsverbanden, convenanten en biedt ondersteuning rondom de plaatsing van werkzoekenden. Het Servicepunt Flex is een gezamenlijk initiatief van de ABU (Algemene Bond Uitzendondernemingen), de NBBU (Nederlandse Bond voor Bemiddelings- en Uitzendondernemingen), UWV WERKbedrijf en STOOF (Stichting Opleiding & Ontwikkeling Flexbranche). Door de krachten te bundelen willen de partijen meer mensen sneller aan het werk helpen.

Unieke samenwerking 
Het Servicepunt Flex is in het leven geroepen om intercedenten makkelijker hun weg te laten vinden binnen UWV Werkbedrijf en werkcoaches beter te kunnen informeren over de uitzendformules. Het garandeert daarnaast de continuïteit in de samenwerking die de partijen al hebben of nog starten, bijvoorbeeld waar het gaat om de aanpak van de jeugdwerkloosheid. Het is een unieke vorm van publiek- private samenwerking tussen de flexbranche en UWV WERKbedrijf die de reeds bestaande samenwerking versterkt. Het Servicepunt Flex krijgt een plek op het hoofdkantoor van UWV WERKbedrijf.

Nieuwe stap
Voor de uitzendbranche en UWV WERKbedrijf is het expertisecentrum een nieuwe stap in de bestaande publiek- private samenwerking. Er wordt inmiddels intensief met elkaar gewerkt op onder meer de Werkpleinen middels speeddates, binnen de mobiliteitscentra en op de vacaturesite werk.nl van UWV WERKbedrijf. Door deze gezamenlijke initiatieven kunnen steeds meer mensen aan de slag worden geholpen. De uitzendbranche en UWV WERKbedrijf bemiddelen gezamenlijk op jaarbasis ongeveer een miljoen mensen naar werk.

Lees ook:
> Uitzendbaan nu ook voor werkzoekende

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

4 reacties

  1. Elk initiatief is toe te juichen. In het verleden heeft het UWV/GAK al bewezen de huidige problematiek niet aan te kunnen pakken. Een log overheidsorgaan, wat na de privatisering nog weinig veranderd is. Met geld omgaan hebben ze een probleem, met de eigen werknemers omgaan en juist gebruik maken van hun capaciteiten, dat werkt ook nog steeds niet in dat bedrijf.
    Het geld voor 2010 was al in februari uitgegeven en de tekorten zijn nog groter dan verwacht.
    Wanneer het een echt bedrijf was geweest, geleid door een echte ondernemer en niet door een manager, waren ze denkelijk winstgevend geweest.
    In plaats van het UWV eens flink op de schop te nemen, vluchten ze in samenwerking met bedrijven die wel weten om winst te maken, ze moeten wel, want de overheid geeft hen geen subsidie. Hierdoor kunnen de managers binnen het UWV weer even overleven en de torn van de overheid weer eens langs zich heen laten gaan.
    De succescijfers aan de minister aangeboden ten spijt, want hoeveel werkelozen boven de 50 jaar hebben ze aan het werk gekregen en is de toekomst uitsluitend uitzendwerk aan het worden. Heel goed voor het ontslagrecht, dat kan dan ook zo blijven, niemand meer met een contract voor onbepaalde tijd!
    Van een ontwikkeld land glijden we af naar onsociaal harde maatschappij, waar mensen met geld alles weer beheersen.
    Even voor de goede orde, ik ben geen aanhanger van communisme of overdreven socialisme, maar van een eerlijke democratie, waar mensen niet kansloos zijn door leeftijd!

  2. Een uitzendbaantje met een redelijk loon is in ieder geval beter dan werken als postbesteller of pakjesbezorger. Dan heb je vaak niet eens het minimumloon.

    Wat mij altijd weer verbaast is, dat er door de werkgevers gevraagd wordt om meer flexibilisering van de arbeidsmarkt. Maar als een werkgever het goed uitkient, kan hij al een heel flexibel werknemersbestand hebben. Dit gaat uiteraard goed totdat de arbeidsmarkt zo krap wordt, dat de werknemer weer kan kiezen.

    Voor het overige onderschrijf veel van wat Ron gemeld heeft.

  3. Een slimme slag van de grote private flex-spelers om door integratie een grote overheidsspeler uit de markt te drukken. Zullen bijv. ZZP-ers die ook arbeidsdiensten aanbieden en die voor kwaliteit en ?chtheid in de loopbaan van hun klanten gaan ook toegang hebben tot het Servicepunt Flex? Ik vrees van niet. Wat denkt u?

  4. Verbaas me over het feit dat P&O actueel hier spreekt over een nieuwe en unieke samenwerking want dat is apert onjuist. Midden jaren ’90 was er al een samenwerking met destijds Start Uitzendbureau en 5 tot 10 jaar geleden waren er ook ook enkele samenwerkings initiatieven tussen oa het CWI/ Uitzendbureaus en MKB Nederland. De initiatieven waren niet echt succesvol al werden de cijfers flink opgeleukt waarvoor het CWI nog op de vingers is getikt. Vanuit mijn dagelijkse werk onderhoud ik contacten met het UWV werkbedrijf en durf te stellen dat ook dit initiatief zal mislukken. Reden marktpartijen zullen in de huidige markt (genoeg aanbod) echt geen tijd en geld gaan steken in moeilijk plaatsbaren en bij het UWV werkbedrijf ontbreekt het aan (markt) kennis en inspiratie. Mijn contactpersonen zijn al jarenlang dezelfde en zijn goed in 1 ding namelijk formulieren invullen.