‘Maak ook HR-beleid voor externen’

1

Ondernemingen maken nog te vaak alleen HR-beleid voor vaste werknemers. En dat terwijl het veel op kan leveren wanneer ook serieus nagedacht wordt over de flexibele schil. Dat zegt Steve Sichtman van interim-bureau Blue Carpet in ABN AMRO’s Sectorupdate 2011.

Waarom is het eigenlijk goed om een HR-beleid te ontwikkelen voor je flexibele schil? Volgens Sichtman wordt externe inhuur steeds meer een structureel onderdeel van het bedrijfsproces. Bij grote bedrijven heeft alleen de flexibele schil al de omvang gekregen van een middelgroot bedrijf. Neem de flexibele schil van ABN AMRO: die is zeker zo groot als een middelgrote organisatie. Tot 2008 was dat 8.500 man. Dat kun je het beste managen als een bedrijf. Ook voor andere bedrijven geldt dat wanneer 10 tot 20 procent van de mensen ZZP’er is, het de moeite loont om die groep doordacht te managen.’

Programma’s
Vaak zijn er prachtige programma’s voor interne medewerkers (management development, talentmanagement, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteitbeleid). ‘Waarom zou je die niet vertalen naar de externe schil van werkers? Ik denk dat 50 tot 60 procent van de inhuur bestaat uit mensen die al eerder voor een bedrijf hebben gewerkt. Waarom zet je dan iedere keer opnieuw die vraag uit in de markt?’

Sturen
Wanneer bedrijven dat doen, kunnen ze volgens Sichtman veel beter sturen op zaken als effectiviteit, kosten, borging van kennis en kwaliteit. ‘Neem de effectiviteit: als je niet stuurt, wordt alles decentraal geregeld. Elke manager huurt maar wat in, zonder dat er overzicht en eenduidigheid is. Ook ontbreekt het lerend vermogen: persoon X is al ingewerkt in het bedrijf en heeft bepaalde competenties waar maar één afdeling weet van heeft. Dat is zonde. Of kijk naar de kwaliteit: het kan echt slim zijn om ook voor ZZP’ers een goed selectieproces op te zetten.’

Trage start
Toch zie je dat veel bedrijven er nog niet aan willen, al zien steeds meer ondernemingen wel de noodzaak ervan. Sichtman: ‘Volgens mij heeft dat vaak te maken met de politieke haalbaarheid binnen bedrijven. Wil je dit centraal oppakken, dan moet je aan de vrijheid van individuele managers komen om het naar eigen goeddunken te regelen. Een ander ding wat meespeelt is dat bedrijven vaak niet weten hoeveel flexibele schil ze hebben ingekocht. Van de pure ZZP’ers zijn er misschien maar een paar, maar vaak worden ook hele afdelingen (ICT, communicatie) afgedekt met externe bureaus.’

Een andere reden waarom bedrijven het traag oppakken, is misschien omdat ze denken dat het extra geld kost. Volgens Sichtman levert het juist geld op, maar hoe zit dat dan met opleidingen, geef je die ook aan de flexibele schil? ‘Als je dure consultants inhuurt via dure bureaus als Capgemini, dan zitten de opleidingskosten ook in de uurprijs verrekend. Het is dus de vraag wat goedkoper is: je flexibele schil af en toe ook een training geven of een dure consultant inhuren. Ik zou het echter niet structureel doen, dan lekt er inderdaad teveel geld weg.’

Omdraaiing machtspositie
ZZP’ers gaan de verhoudingen omdraaien: bedrijven moeten maar eens laten zien dat ze interessant genoeg zijn om voor te werken. ‘Vroeger was je dankbaar als je ergens een baan had, en alles wat een werkgever deed nam je voor lief. Dat is echt verleden tijd. In de hele maatschappij veranderen de gezagsverhoudingen. We gaan steeds meer toe naar zelfbeschikking en zelfsturing. Op de arbeidsmarkt is de ZZP’er daarvan de uitingsvorm. Helaas denken veel organisaties nog steeds in traditionele termen als ‘Ik wil dat je deze opdracht uitvoert, anders…’. Ze denken dat ze een geweldig merk hebben waar iedereen wel wil werken. Maar ZZP’ers denken veel meer in termen van: ‘wellicht wil ik voor je werken, maar misschien ook niet’. Ondernemingen hebben veel kwaad bloed gezet door bij aanvang van de crisis eenzijdig de voorwaarden extreem te verslechteren. Die mensen krijgen ze niet meer terug.’

Basti Baroncini, redacteur P&Oactueel.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

1 reactie

  1. Ik ken beide posities: enerzijds opdrachtgever als hoofd P&O en anderzijds opdrachtnemer via mijn eigen bedrijf. En als opdrachtgever dicteer ik nog steeds de voorwaarden. Praatjes? Voor u 80 anderen…