Innovatie stimuleren? Thuiswerken verbieden!

0

Computergigant IBM stopt per direct met thuiswerken: alle medewerkers moeten weer ‘gewoon’ naar kantoor komen. Het doel: innoveren, innoveren, innoveren. En daarvoor moet je elkaar nu eenmaal zien. Managementdenker John Sullivan schrijft er een zeer interessant betoog over.

IBM was jarenlang trendsetter en voorloper als het gaat om thuiswerken. Dus wanneer uitgerekend dít bedrijf daarme stopt, zou je denken dat er wat aan de hand is. En dat klopt. De omzet daalt al vier jaar op rij, en daar moet verandering in komen. DE CEO ziet daarvoor maar één manier: innoveren. En daarvoor is het nodig dat mensen elkaar fysiek zien en spreken. Vandaar de radicale beleidswissel: ‘Kom hier of vertrek.

Werk op afstand schaadt innovatie

Wanneer mensen te vaak ergens anders werken dan op kantoor, dan schaadt dat de innovatie op twee belangrijke manieren.

  1. Ik heb een idee waar ik enthousiast over ben, en stuur jou daarover een mail. Om te beginnen is die mail al niet de beste overbrenger van mijn enthousiasme. Maar daarnaast is de kans groot dat tegen de tijd dat jij die mail opent, ik alweer met een heel andere taak bezig ben. Wanneer we elkaar niet zien, is het dus moeilijk om in dezelfde hoge energie te blijven werken.
  2. Hoe goed de technische mogelijkheden ook zijn, het is nog steeds onmogelijk om je van een afstand deel van een geheel te voelen. Je kunt met videoconferencing inbellen op een vergadering, maar je maakt nog steeds geen deel uit van het team. Gave ideeën delen wordt hierdoor lastiger.

Face-to-face leidt tot innovatie

Wanneer iedereen naar z’n werk komt, leidt dat tot veel meer innovatie. En dát is wat we nodig hebben in een snel veranderende wereld.

  1. Innovatie gaat over problemen oplossen en kansen zien. Wanneer ik in mijn eentje aan een probleem werk, moet ik nog maar zien of ik eruit kom. Maar als er ‘toevallig’ tien mensen omheen komen staan, ‘toevallig’ op weg naar lunch, die een paar suggesties uit de losse mouw schudden, dan kan daar nét dat ene briljante idee bij zitten. Kortom: hoe meer mensen met je meekijken, hoe groter de kans dat je tips krijgen die je verder helpen.
  2. Als mensen elkaar de hele dag zien, worden ze continu uitgedaagd om te leren. Ze willen immers niet achter blijven bij hun collega’s. Geconfronteerd met talentvolle collega’s zijn mensen eerder geneigd om volledig bij te blijven in hun vakgebied.
  3. Goede ideeën worden zelden bedacht in vervooruitgeplande vergaderingen. Goede ideeën ontstaan wanneer mensen even bij elkaar gaan zitten om te sparren. Dus moet je de drempel zo ver verlagen dat mensen elkaar zo eenvoudig mogelijk kunnen ontmoeten.
  4. Innovators willen snelheid op goede ideeën. Als er een goed idee op tafel ligt, en mensen moeten vervolgens twee weken wachten tot iedereen gereageerd heeft, dan is de energie er alweer af.
  5. Innovatie groeit dus bij de hoeveelheid interacties. Sommige bedrijven bieden daarom gratis busabonnementen aan, zodat mensen ook in de bus met elkaar kunnen kletsen. En bij Google wordt geluncht aan lange tafels, ook weer om interactie mogelijk te maken.

Maarrr…

Eén belangrijke kanttekening moet nog gemaakt worden. Je kunt bovenstaande randvoorwaarden allemaal braaf implementeren, maar als je geen innovatiecultuur hebt, dan kom je bedrogen uit. Als je de echte innovators niet aan je weet te binden, valt er weinig te innoveren. En als je Six Sigma (of een ander systeem om fouten uit te bannen) heilig hebt verklaard, dan hoef je ook niet op al teveel innovatie rekenen.

Bron: Eremedia

Lees meer over:

Over Auteur

Basti Baroncini

Basti Baroncini schrijft met liefde over alle onderwerpen binnen het HR-vakgebied, maar zijn hart gaat pas écht sneller kloppen wanneer het gaat om strategie en om mensen. Sociale innovatie, duurzame inzetbaarheid, ontwikkeling & onderwijs, verandertrajecten, draagvlak, communicatie en leiderschap zijn voorbeelden van onderwerpen waar hij graag over schrijft.

Reageer