Hulp van de baas gevraagd bij schulden

15

Werkgevers moeten meer verantwoordelijkheid nemen als hun personeel in de schulden zit.

Vooral de uitzendbranche en bedrijven die veel mensen vanuit een uitkering in dienst nemen, moeten meer oog krijgen voor financiële problemen van werknemers. Dat zegt voorzitter Joke de Kock van de branchevereniging voor de schuldhulpverlening NVVK maandag.

Het helpen van werknemers met geldproblemen, bijvoorbeeld met een budgettraining, is volgens De Kock ook in het belang van de baas. Mensen met schulden worden vaak ziek en dat kost geld. ,,Maar bij verzuim wordt vooral gevraagd naar lichamelijke klachten en niet naar schulden, terwijl mensen daarvan letterlijk ziek kunnen worden.”

Werkgevers worden nu vaker geconfronteerd met loonbeslagen, omdat geldproblemen toenemen door de economisch mindere tijden. Een loonbeslag betekent volgens De Kock best veel werk voor de baas en ondernemers steken hun energie liever in hun bedrijf. Het gebeurt volgens haar ook dat mensen met schulden – wat vaker in de uitzendbranche dan in andere branches – eruit worden gewerkt. ,,Zeker in een tijd dat er veel aanbod van personeel is.”

De NVVK-voorzitter vreest dat het taboe op schulden op de werkvloer wordt versterkt. Zij wijst erop dat werkgevers ook bij gemeenten kunnen aankloppen voor steun voor hun personeel met schulden.

Lees meer over:

Over Auteur

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat u op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

15 reacties

  1. Ik vind dit erg ver gaan. Als werkgever ben je vaak pas op de hoogte van schulden als er een loonbeslag wordt gelegd en dan nog… een werknemer hoeft dan toch niet te vertellen hoe of wat. Als je toevallig kan helpen, is het mooi meegenomen maar ik vind het niet per se een taak van de werkgever. Alles wordt tegenwoordig al op de werkgever afgeschoven… waar blijft de eigen verantwoordelijkheid van mensen? Iedereen kan in een dergelijke situatie komen, maar de aantallen waar het hier over gaat dat gaat naar mijn idee voornamelijk over mensen die van alles willen maar het niet kunnen betalen. In deze maatschappij ben je zielig als je een jaar niet op vakantie kan……..

  2. Het gaat erg ver, maar is helaas wel noodzakelijk. Wij als MKB bedrijf met 80 medewerkers worden hier regelmatig mee geconfronteerd. We proberen de mensen op alle mogelijke manieren te helpen, maar sommigen zitten zo zwaar in de schulden, dat je niet anders meer kan dan ze naar de schuldsanering te verwijzen. Helpen gebeurt bij ons voornamelijk door mensen te wijzen op de mogelijkheden. Heel vaak hebben deze mensen ook nog andere problematiek, waardoor ze hulp in kunnen roepen van instanties als Stichting MEE, Stichting ORO, LEV-groep(voor onze regio).
    De papierwinkel waar deze mensen mee te maken krijgen en het gevecht met de diverse instanties groeit ze al snel boven het hoofd, waardoor ze niet meer kunnen functioneren. Daarom is het volgens mij wel noodzakelijk een helpende hand te bieden. Hetzelfde geldt overigens voor medewerkers met ernstig zieke huisgenoten die zorg nodig hebben. Zij moeten een gevecht leveren met Gemeente (WMO), CAZ (toekenning voorzieningen), Zorgverzekeraar(toekenning voorzieningen, bepaalde medicijnen). Mensen worden vaak geconfronteerd met een papierwinkel waar ze geen raad mee weten, dus het gaat ze echt niet om het feit dat ze niet op vakantie kunnen………., dat is echt een understatement!

  3. Het kan misschen in HR ogen te ver gaan, maar mensen met schulden hebben een hoger ziekteverzuim, ze hebben last van stemmingswisselingen, zijn vaak in aanwezigheid afwezig, bellen veel prive op werk om schulden te regelen, zijn fraude- en diefstalgevoelig en hebben last van enorme slapeloosheid en faalgevoel. Productiviteit daalt ernstig. De werkgever zal daar ook last van hebben, evenals collega’s. Door hulp te bieden, krijg je vaak naast een loyale en gemotiveerde werknemer, zullen ook collega’s meer gemotiveerd zijn. Dit is allemaal onderzocht. Een budgetcoach kan al helpen, door samen met de werknemer aan de slag te gaan.

  4. Suzan Wijnbergen op

    Vooral in MKB organisaties zijn loonbeslagen en schuldsanering erg belastend. Naast de administratieve activiteiten, komt is er ook een emotioneel aspect bij de verantwoordelijken. En zoals in de vorige reacties al aangegeven hebben financiele problemen ook gevolgen in de prestaties. Ik adviseer organisaties om gebruik te maken van een financieel adviseur die gespecialiseerd is in deze persoonlijke financi?le problemen. We stellen dit als voorwaarde om bij de organisatie aan de slag te blijven en eventueel in aanmerking te komen voor verlenging van het contract.

  5. Andries F. Bongers op

    De NVP organiseert op 18 september een workshop over loonbeslagen en schulden. Zie de Agenda van de NVP-plaza

  6. Vlasta de Groot-Piskora op

    Er is een verschil tussen het door de wg incidenteel financieel helpen van een wn of dat op voorhand moeten doen. Het lijkt mij niet meer dan normaal dat een wg zijn wn helpt wanneer die een keer in de financiele problemen zit. Voor het overige lijkt het mij eerder een taak voor de overheid en/of gemeente om burgers te helpen wanneer zij in financiele problemen zitten opdat zij hun werk goed kunnen blijven doen. Dan hebben ze betere kansen om aan het werk te blijven en minder kansen om t.z.t. in de WW terecht te komen of, erger nog, de bijstand.

  7. C. van Ghoede op

    wij hebben de laatste tijd in ons bedrijf (325 man) een flinke toename gezien van loonbeslagen en verzoeken om voorschotten. het kost enorm veel tijd en moeite. de terugbetaling van voorschotten leidt altijd tot discussie en scheve gezichten. daarbij heeft een wg nauwelijks mogelijkheden om tijdens sollicitatieronden te vragen naar financiele situatie van sollicitanten, dus je wordt er vaak na de proeftijd mee geconfronteerd en hebt dan niet veel keus. ik ben het er helemaal mee eens dat schulden van wn’s tot problemen op het werk leiden en ziekte tot gevolg hebben.
    het is een niet onderkend probleem dat veel te makkelijk op het bordje van de wg wordt gelegd, nu ook weer, terwijl wg’s ook niet meer altijd in de positie zijn om maar even tijdelijk extra cash beschikbaar te maken.
    dit moet een samenwerking worden tussen overheid en bedrijf. zijn er wn’s met serieuze schulden, laten we gezamenlijk helpen. een werkende met schulden is nog altijd beter af dan een werkloze met schulden.

  8. Men wil werk en priv? altijd gescheiden houden en hecht erg aan privacy. Maar als er dan geldnood is wordt er wel ineens verwacht dat de werkgever dit weet en oplost? Lijkt mij een typische priv?-kwestie waar je helemaal je werkgever en/of collega’s niet mee mag lastig vallen, ook niet door je ziek te melden of priv?-zaken onder werktijd te gaan zitten regelen. De overheid leert mensen helaas tegenwoordig dat je niet verantwoordelijk bent voor je eigen daden, waar moet dat heen?

  9. Heleen Twisk op

    Ik vind dat je als goed werkgever best wel je medewerkers kan en mag helpen. Op het moment dat je als werkgever een informatie uitvraag (voorbode van een loonbeslag) van een deurwaarder ontvangt, dan confronteer ik de medewerker daarmee.
    Ik raad de medewerker dan aan om de deurwaarder te bellen en te vragen om een betalingsregeling, eventueel via het salaris. In dit soort gevallen bied ik als HR-manager ook aan om samen met de medewerker te bellen. Als de deurwaarder namelijk weet dat de werkgever achter zijn medewerker staat valt er vaak nog wel wat te regelen.
    Voordeel voor de medewerker is dat hij niet voor alle kosten van de beslaglegging komt te staan en dat hij meer loon ontvangt dan alleen maar de beslagvrije voet die hij mag ontvangen als er daadwerkelijk beslag gelegd is. Want als dat het geval is dan zal de medewerker van kwaad tot erger in de schulden komen.

    Medewerkers weten vaak niet dat er vaak wel wat te regelen valt via de deurwaarder als de werkgever er achter staat. Ook is er vaak de angst om zelf te bellen. Helaas blijkt toch in een enkel geval dat een verwijzing naar de schuldhulpverlening niet te voorkomen is. Ook van het bestaan hiervan zijn niet alle medewerkers op de hoogte.

    Het lenen van geld doen wij als bedrijf zijnde in principe niet, dit is doorgaans namelijk niet de manier om te helpen. Je vult dan het ene gat met het andere. Alleen in geval van een calamiteit zoals het kapot gaan van de kachel o.i.d. wat nogal wat geld kost om te herstellen of te vernieuwen terwijl het wel noodzakelijk is om normaal te kunnen leven.

    Helaas blijkt dat tegenwoordig er steeds vaker mensen in financi?le nood zitten en komen te zitten. Dit heeft zeker niet altijd een oorzaak bij de medewerker zelf, maar kan ook komen omdat de partner werkeloos is geworden etc. Veel medewerkers in zo’n situatie schamen zich ervoor.

    Ik prijs mij gelukkig dat ik het voorrecht heb om bij een organisatie te werken waar medewerkers gewoon nog mens zijn. En waar ik als HR-Manager de kans krijg om de betreffende medewerkers, eventueel samen met de directie, te mogen helpen. HR staat niet voor niets voor Human Resources of te wel het menselijk kapitaal van een organisatie. Dan is het toch logisch dat je als HR en dus als organisatie probeert je kapitaal op de rit te houden voor zover dat binnen je mogelijkheden ligt!

  10. Ik ben het deels met ‘U’ eens….
    Ik vind ook niet dat een wg niet m?g helpen, maar ik vind niet dat het verwacht kan worden of dat het vanzelfsprekend is. De problemen die bedrijven er van ondervinden en het daarom maar moeten oplossen….. Sorry maar als iemand zich vaker ziek meld, zonder daadwerkelijk ongeschikt te zijn voor arbeid of priv? zaken regelt tijdens werktijd……. lijkt mij dat dit gevolgen zou moeten hebben voor de werknemer.
    maar in het geval een wg wil en kan helpen, prima! als het allemaal makkelijk kan en gaat, waarom niet. maar zeker geen verplichting of ‘normaalste zaak van de wereld’.
    Ik geloof zeker dat er mensen zijn die daadwerkelijk in de problemen komen door allerlei situaties maar ik weet ook zeker dat er een heleboel zijn die het zelf veroorzaken. schulden, maar stoppen met roken? ho maar… schulden? vakantie… ja dat is toch wel erg belangrijk… schulden? nieuwe computer? Tuurlijk……

  11. Herman Derks op

    Er valt natuurlijk veel te zeggen over het wel of niet helpen door de werkgever. En zolang de WG er geen last van heeft “waarom zou hij dan (moeten) helpen”? Ik heb de afgelopen 2 jaar ervaring opgedaan in het helpen van bedrijven waarvan medewerkers in (ernstige) problematische schulden zijn geraakt. Helaas en met alle goede bedoelingen verstrekken sommige bedrijven nog steeds voorschotten en/of leningen aan hun medewerkers waardoor die dan nog verder in de problemen komen. Ik heb een methodiek ontwikkeld die gericht is op gedragsverandering (lees kern) anders heeft het oplossen van de schulden (lees symptoom) geen zin en zal herhaling plaatsvinden. Voor de WG zijn de (eventuele) kosten aftrekbaar van de winst en zou hij/zij dit onder kunnen brengen in een Sociaal Fonds binnen zijn bedrijf waaraan de werknemers zelf deelnemen cq. zelf betalen. Met vriendelijke groet, Herman Derks, Herder helpt.

  12. Petra Geissler op

    Ik wil even reageren op het stuk van Herman. Of eigenlijk Herman zou ik meer info willen hebben over jouw methodiek. Momenteel willen wij dit thema oppakken in onze organisatie. Loonbeslaglegging daar hebben wij ook mee te maken maar wij vermoeden dat er meer aan de hand is dan momenteel bekend is. We denken even aan onze frequent verzuimers. We willen iets opzetten om deze mensen te helpen zodat ook wij als werkgever daar weer voordeel van hebben.

    Herman zou je misschien contact met mij willen opnemen via de mail (m.geissler@live.nl)?

  13. Herman Derks op

    Nog wat informatie mijnerzijds; doe er uw voordeel mee. Er zijn nogal wat verschillende vormen van schuld. Zo heb je, wat steeds vaker voorkomt, de compensatieschuld. Mensen kopen spullen om zich beter te voelen, vaak is er in hun jeugd iets ernstigs gebeurd. Als men alleen de schuld aanpakt kunt u wel begrijpen wat het resultaat is. In dergelijke gevallen is hulp van psychologische aard gewenst. Een heel ander verhaal is als iemand een aanpassingsschuld heeft; partner is zonder werk gekomen en het uitgavenpatroon is niet bijgesteld. En zo zijn er nog veel meer oorzaken. En zeker ook vele mogelijkheden, schulden kunnen o.a. in sommige gevallen omlaag gebracht worden…;-) Belangrijk volgens mij is dat je als schuldhulpverlener cq. schuldencoach hier goed over nagedacht hebt en een netwerk hebt opgebouwd waar alle disciplines aanwezig zijn. Daarom werk ik nauw samen met een bewindvoerder en kan ik direct een beroep doen op een psycholoog, accountant, advocaat, makelaar en notaris en dat alles zonder wachtlijsten !!! Geen extra schakels o.i.d. en direct actie om erger te voorkomen. Niet dat de medewerker of werkgever/HRM van het ene naar de andere instantie gestuurd wordt. Ik kom graag langs bij uw bedrijf, zonder enige verplichting of kosten, om een presentatie te geven over “Schulden op de werkvloer” en de mogelijkheden te bespreken. Ik werk mensgericht i.p.v. systeemgericht. Herder helpt

  14. Ik ben van mening dat het de werkever ten goede komt, als hij een werknemer wel helpt! Denk aan ziekteverzuim, opbouw van stress bj de werknemer, hierdoor mindere prestaties, et., etc.
    Op dit moment ben ik werkzaam bij een Stichting, die schulden saneert. Wij gaan verder dan daar waar de meesten het laten afweten! Door en goede samenwerking met de werkgever, werkemer en schuldsaneerder kun je veel problemen voorkomen (denk hierbij aan huisuitzettingen, kinderen die uit hui geplaatst worden, etc. En uiteraard kun je denken dat het meestal hun eigen schuld is! Fouten woren er gemaakt! En op afbetaling kopen wordt toch ook gestimueerd door het bedrijfsleven!!! Het zou goed zijn voor alle partijen dat een en ander eens goed bekeken wordt! Ook de overheid mag de hele schuldsanering wel eens goed herzien. Kortom werkgever, help daar waar je kunt helpen en wordt werkgever van het jaar!

  15. Wouter van Willenswaard op

    Financiele problemen bij werknemers kost de werkgever veel geld, directe kosten door verwerken van loonbeslagen, ziekmelding van de medewerker omdat er beslag op de inboedel verholpen moet worden enz. De indirecte kosten zijn vaak nog veel hoger, wel aanwezig maar niet productief, klanten verliezen, fouten maken die een collega moet herstellen enz. Om financiele problemen te voorkomen is preventief te werk gaan de beste aanpak. Net als bij het preventief voorkomen van ziekteverzuim is het verstandig om ook preventieve maatregelen in te zetten om financiele problemen onder het personeel te voorkomen. Bent u werkgever en geinteresseerd in de mogelijkheden op preventief gebied? Ik kom graag vrijblijvend op bezoek om de verschillende opties door te spreken: 06-10585055