Dit zijn de kenmerken van een netwerkorganisatie

0

Wat zijn de kenmerken van een netwerkorganisatie en welke rol speelt HR? We geven een overzicht.

Grote en gevestigde bedrijven hebben het lastig. Dit tijdperk van extreem versnellende innovatie vraagt om een flexibele, wendbare organisatie. We zetten de kenmerken op een rij.

Kenmerken van de netwerkorganisatie

  • Open informele cultuur, met weinig hiërarchie.
  • Weinig controle, veel vrijheid en ruimte voor experimenten, fouten maken mag.
  • Werk veranderlijk georganiseerd rond projecten en klussen.
  • Weinig houvast voor medewerkers aan de organisatie, zij werken autonoom vanuit hun eigen talent.
  • Medewerkers communiceren via social media 24/7 met elkaar en met de buitenwacht zonder enige beperkingen.
  • Heldere identiteit, gebaseerd op duidelijke doelen. Winst maken of geld verdienen is niet meer genoeg.

Checklist HR

  • Zorg voor strategisch HRM dat bij de directie aan tafel zit. De HR-rol is visie en innovatiekracht inbrengen tegenover de waan van de dag.
  • Werk met je medewerkersbestand. Scan het bestand: zitten er genoeg mensen in de organisatie om nieuwe ideeën klaar te zetten? Welke vaardigheden zijn in de toekomst nodig? Hoe haal je die binnen? Zet de juiste mensen bij elkaar in plaats van te sturen op gedrag met straffen en belonen. Koppel innovatie en creativiteit aan ervaring en autoriteit. Koppel ondernemers aan boekhouders.
  • Zorg voor voldoende jong bloed, haal millennials binnen en verbind ze aan je organisatie. Vertel ze niet “hoe het hier werkt”, maar leer van ze en zorg dat je ze iets te bieden hebt.
  • Staff on demand. Werk met een team van vaste medewerkers en kijk wat je met talentenpools buiten je organisatie kunt doen. Je kunt ook met je eigen vaste medewerkersbestand meebewegen, door ze uit te ruilen bijvoorbeeld.
  • Denk voorbij het vaste contract. Verzin manieren om tijdelijke medewerkers, zzp’ers, maar ook klanten, partners, ex-medewerkers aan de organisatie te verbinden.
  • Bouw als HR-manager communities die open en transparant zijn. Voed de groepen met content, betekenis en fun. Stap zelf fysiek en virtueel rond in de communities. Schakel de groepen in voor tijdelijke staffing, testen, recrutering en employer branding.
  • Beschouw ict en sociale technologie niet als kostenpost, maar als dé manier om te vernieuwen, zoveel hebben de Ubers, Blendles, Buurtzorgen en Netflixen wel bewezen. Zet technologie bij HR in voor snellere communicatie, voor feedback en data-analyse.
  • Schakel snel. Vergeet bureaucratie en onzinnige regels. HR is geen schakeltje in de procesbeheersing, maar helpt medewerkers hun doelen te verwezenlijken.
  • Zorg voor een duidelijke ‘why’. Klassieke organisaties konden soms bestaan vanwege het simpele feit dat ze nu eenmaal bestonden. Maar de diffusere netwerkorganisatie redt het niet zonder een why. Als het doel van een bedrijf is ondergesneeuwd, moet een organisatie terug naar de tekentafel om zich opnieuw uit te vinden.
  • Welke eisen stellen netwerkorganisaties aan leiders? En hoe ontwikkel je netwerkleiderschap waarmee je concurrenten voor blijft? Dat leer je tijdens deze academy waarbij je meerdere dagen masterclasses volgt. Meer informatie en inschrijven >>>

Bron: P&Oactueel 2016. Van HR-professional tot community manager.

Lees ook: De proeftuinen van Movares

 

Lees meer over:

Over Auteur

Annet Maseland is freelance-redacteur van XpertHR Actueel. Ze schrijft al jaren over HR en personeelszaken.