Checklist Selectie van een uitzendbureau

3

Malafide uitzendbureaus halen regelmatig het nieuws. Het is voor een
werkgever dan ook van groot belang zorgvuldig een uitzendbureau te selecteren.
Hier worden een aantal selectiecriteria aangereikt die de P&O’er kunnen
helpen bij het maken van een keuze.

Algemene criteria

Bijkomende criteria

Als het uitzendbureau niet aangesloten is bij de ABU of NBBU, kan het geen kwaad om extra informatie te verzamelen. Zo voorkomt de P&O’er dat zijn werkgever, als het uitzendbureau in gebreke blijft, door de uitzendkracht aansprakelijk wordt gesteld voor de afdracht van loonheffingen.

  • Onder welk nummer is het uitzendbureau aangesloten bij de Kamer van Koophandel  en UWV?

  • Conformeert het uitzendbureau zich aan de cao voor uitzendkrachten?

  •  Kan het uitzendbureau een recente kopie van een ‘verklaring van goed betalingsgedrag’ voorleggen?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInEmail this to someone
Lees meer over:

Over Auteur

Redactie XpertHR Actueel

De redactie van XpertHR Actueel zorgt er gezamenlijk voor dat jij op de hoogte blijft van het laatste P&O-nieuws, de ontwikkelingen in het vakgebied en relevante jurisprudentie.

3 reacties

  1. Tip voor P&O, controleer niet alleen de vragen, hierop kan makkelijk een antwoord worden verstrekt. Via de site stichting normering arbeid kunt u controleren of de uitzendorganisatie waarmee u zaken wilt doen is ingeschreven. Wanneer de organisatie is ingeschreven, voldoet het aan de financiele verplichtingen zoals betalingen conform cao en betalingen loonheffingen en premies. U voorkomt hiermee het risico dat de uitzendkracht bij u aanklopt met een loonvordering.

  2. Ook belangrijk bij zoektocht naar uitzendbureau. Kies niet meteen voor het bureau met de laagste prijs. Vaak sleutelen die bureaus aan de kostprijs waardoor ze uiteindelijk niet alle risico’s gedekt hebben die een fatsoenlijke (ogenschijnlijk iets duurder) partij wel dekt.

    Laag tarief -> lage kostprijs -> ontlopen risico’s -> ik als opdrachtgever bleef met de problemen zitten..

    En dat wil ik iedereen besparen.. Doffe ellende.

  3. Dennis Bakker op

    Eveneens belangrijk om door te vragen over hoe de betreffende Consulent/Accountmanager in zijn werk staat (snelheid, doortastendheid, kritisch, adviserend, bereikbaarheid?

Reageer